Brev
Kæmpe Familieproblemer
Hej,
Det hele startede da min bedste venindes far begik selvmord, der var der en del af mig der gik i stykker da det var mig der skulle hive min veninde op efter hendes kæmpe tab. Ikke længe efter gik min mor ned med stress efter at blive presset for meget på arbejde i alt for lang tid, hun var altid sur eller ked af det og det gik ud over mig og min søster. Min søster har så sidenhen ikke kunne tilgive hende og se at det er blevet meget bedre dette gør at hun tit gør min mor ked af det og dette har skabt mange problemer for mig.
Nogle år senere får min søster så depression og er altid sur og ked af det og hun gider mig ikke og er altid bag en lukket dør, da hun så kommer på medicin får vi et helt utroligt tæt bånd og vi deler alt, hun trapper ned på medicin og det ligner at hendes depression er ved at være ovre, derfor bestiller hun et sprogkursus forløb til Portugal, men da hun kommer derned får hun det dårligt og ringer hjem på andendagen og siger at hun har selvmordstanker så mine forældre køber en billet til DK så hun kan komme hjem sikkert og efter dette er alt gået ned af bakke.
Mit forhold til hende er ødelagt og hun udvikler angst og en svær depression, dette medfører at mine forældre overser mig fuldstændig men jeg holder min facade oppe og smiler og hjælper til mens jeg langsomt går mere og mere i stykker. Disse hændelser gør at jeg ikke kan udvise svaghed og jeg kan hverken være sur eller ked af det uden min søster flipper og mine forældre flipper på mig, min søster får klap på hovedet og “nåår hvor er det synd for dig” og jeg får det kan du klare selv, slap nu af, jeg synes du overdriver en del nu.
Derudover kommer alle mine veninder til mig med deres problemer fordi jeg er god til at lytte og hjælpe men jeg kan ikke kapere mere. Min veninde som jeg var sammen med hver dag fik foretaget en kæmpe operation i ryggen mod skoliose og dette har gjort at hun nu er afhængig af stærk smertestillende og også har depression og jeg kan bare ikke klare det hele mere.
Jeg har mine egne problemer, jeg har det pisse svært i skolen, jeg er ikke en engel som min søster altid har været jeg drikker og fucker op, de fleste af mine venner er falske og barnlige of kan ikke forstå min situation, og jeg kan mærke at de har haft et “nemt” liv i forhold til mig så jeg tør ikke fortælle dem om min situation og jeg gider ikke bebyrde mine forældre mere end de allerede bliver af min søster derfor er jeg blevet en følelsesløs kælling der har en falsk facade på som tuder og selvskader for sig selv.
Jeg kan og vil ikke vise mine følelser
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for jeg vil gerne flytte hjemmefra hvilket min far forstår og støtter men på den anden side vil jeg heller ikke være alene, men jeg kan ikke holde ud at være hjemme mere. Det hele er bare blevet for meget og min søster flytter ikke hjemmefra lige foreløbig da hun har fået en usund seperationsangst fra min far (hun er 20 og går på uni)
Det jeg har aller mest brug for er bare en krammer fra en jeg ikke som sådan kender, og nogen der siger at de forstår det og at det er ok
har prøvet alt muligt for at få hjælp men der er intet der virker så nu prøver jeg her.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Tak for dit brev. Puha, du har mange ting, som fylder i dit liv. Dit brev er flot formuleret og du er god til at forklare din situation.
Du fortæller om dit forhold til din søster og dine forældre og jeg synes, at du har håndteret situationen virkelig flot. Du virker til at være meget moden og velovervejet og ikke mindst meget omsorgsfuld overfor dem, som du holder af. Du fortæller i slutningen af dit brev at din far forstår dig og støtter dig. Det lyder til at du kan tale med ham. I har snakket om at du gerne vil flytte hjemmefra, men det har du ikke lyst til for, du vil ikke være alene. Jeg kan godt forstå at det kan virke til at være den bedste løsning at flytte. Men det kan nogen gange ske at man føler at man flygter fra det hele i stedet for at få den ro på som man søger. Det kan være at der er anden løsning for dig, der kunne være bedre. Måske at du har en bedsteforældre eller moster eller noget helt tredje, som du kunne bo hos? Det kan også være du kan overveje, når tiden kommer, du skal bo for dig selv, at du overvejer måske at bo med en god veninde, så er du ikke alene og har en at dele dit liv og tanker med og ja også økonomien, bare en tanke.
Ud fra hvad du skriver om dig selv og din situation, så lyder det til at du er meget opmærksom på alle i dit liv. Og du passer så godt på dem, som du holder af. Men det er også vigtigt at man kan passe på sig selv. Det kunne lyde til at du ofte glemmer dig selv og glemmer at mærke efter hvordan du har det. Du sætter altid alle andre før dig selv. Det er så flot og sejt at du kan det. Men det er også virkelig vigtigt at du kan passe på dig selv. Og da du stadig er under 18 år så er du stadig et barn og det vil sige at dine forældre også har et ansvar overfor hvordan du har det. Du har ret til omsorg og tryghed og til at blive behandlet med respekt. Det er en rettighed som gælder for alle børn og unge i Danmark.
Du fortæller at du har prøvet forskelige ting for at få hjælp. Det lyder til at du gerne vil ændre på din situation. Hvilket er modigt af dig. Det viser at du tager dig selv seriøst. Og det er også godt at du har skrevet til BørneTelefonen. Vi vil gerne hjælpe dig både ved at svare i dette brev. Men du skal vide, at du også altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen og lytte og snakke med en rådgiver. Der er åbent alle dage og nummeret er 116 111. Du kan også vælge at chatte eller sms’e hvis det er nemmere for dig.
Børnetelefonen har også det der hedder Forældretelefonen. Forældretelefonen er for forældre, der skal have råd til hvordan de skal håndtere forskellige situationer med deres børn. Det kan du nævne for dine forældre, det kan være at de kan få brug for det i forhold til din søster og til hvordan de kan hjælpe hende og være der mere for dig.
Jeg synes, at du lyder til at være en helt fantastisk pige, med så meget omsorg og kærlighed for andre, men at det nogen gange kan være svært at få passet på dig selv. Jeg håber at dette brev har givet dig lidt mere mod på tingene og at du ved at du kan og har ret til at få hjælp. Og så skal du vide at det er ok at have det sådan som du har det, med de ting, som du har oplevet og de situationer, du befinder dig i. Det er altid de voksnes ansvar at passe på børn og unge i Danmark og sikre at de har det godt.
Jeg vil sende dig masser af ‘luft-krammer’ i din retning og håber at du får den hjælp som du har brug for. Jeg ønsker det bedste for dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen