Kæmpe Familieproblemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Tak for dit brev. Puha, du har mange ting, som fylder i dit liv. Dit brev er flot formuleret og du er god til at forklare din situation.

Du fortæller om dit forhold til din søster og dine forældre og jeg synes, at du har håndteret situationen virkelig flot. Du virker til at være meget moden og velovervejet og ikke mindst meget omsorgsfuld overfor dem, som du holder af. Du fortæller i slutningen af dit brev at din far forstår dig og støtter dig. Det lyder til at du kan tale med ham. I har snakket om at du gerne vil flytte hjemmefra, men det har du ikke lyst til for, du vil ikke være alene. Jeg kan godt forstå at det kan virke til at være den bedste løsning at flytte. Men det kan nogen gange ske at man føler at man flygter fra det hele i stedet for at få den ro på som man søger. Det kan være at der er anden løsning for dig, der kunne være bedre. Måske at du har en bedsteforældre eller moster eller noget helt tredje, som du kunne bo hos? Det kan også være du kan overveje, når tiden kommer, du skal bo for dig selv, at du overvejer måske at bo med en god veninde, så er du ikke alene og har en at dele dit liv og tanker med og ja også økonomien, bare en tanke.

Ud fra hvad du skriver om dig selv og din situation, så lyder det til at du er meget opmærksom på alle i dit liv. Og du passer så godt på dem, som du holder af. Men det er også vigtigt at man kan passe på sig selv. Det kunne lyde til at du ofte glemmer dig selv og glemmer at mærke efter hvordan du har det. Du sætter altid alle andre før dig selv. Det er så flot og sejt at du kan det. Men det er også virkelig vigtigt at du kan passe på dig selv. Og da du stadig er under 18 år så er du stadig et barn og det vil sige at dine forældre også har et ansvar overfor hvordan du har det. Du har ret til omsorg og tryghed og til at blive behandlet med respekt. Det er en rettighed som gælder for alle børn og unge i Danmark.

Du fortæller at du har prøvet forskelige ting for at få hjælp. Det lyder til at du gerne vil ændre på din situation. Hvilket er modigt af dig. Det viser at du tager dig selv seriøst. Og det er også godt at du har skrevet til BørneTelefonen. Vi vil gerne hjælpe dig både ved at svare i dette brev. Men du skal vide, at du også altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen og lytte og snakke med en rådgiver. Der er åbent alle dage og nummeret er 116 111. Du kan også vælge at chatte eller sms’e hvis det er nemmere for dig.

Børnetelefonen har også det der hedder Forældretelefonen. Forældretelefonen er for forældre, der skal have råd til hvordan de skal håndtere forskellige situationer med deres børn. Det kan du nævne for dine forældre, det kan være at de kan få brug for det i forhold til din søster og til hvordan de kan hjælpe hende og være der mere for dig.

Jeg synes, at du lyder til at være en helt fantastisk pige, med så meget omsorg og kærlighed for andre, men at det nogen gange kan være svært at få passet på dig selv. Jeg håber at dette brev har givet dig lidt mere mod på tingene og at du ved at du kan og har ret til at få hjælp. Og så skal du vide at det er ok at have det sådan som du har det, med de ting, som du har oplevet og de situationer, du befinder dig i. Det er altid de voksnes ansvar at passe på børn og unge i Danmark og sikre at de har det godt.

Jeg vil sende dig masser af ‘luft-krammer’ i din retning og håber at du får den hjælp som du har brug for. Jeg ønsker det bedste for dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.