Brev
jeg ville ønske nogle tog beslutnigen for mig.
hej
jeg er en 13 årig pige, der ikke kan tage en beslutnig. mine forælder skændes maget. næsten hver dag. og på det sidste er det blevet være.
jeg har tit fortalt dem at de skændes og at jeg kan høre dem. men de siger at de ikke skændes, de diskutere højlydt.
jeg har tit følt mig overset når jeg er hjemme. jeg har to søskende.
jeg har altid haft det sådan at der kun var to forældre, og dem havde mine søskende jo taget.
jeg elsker mine forældre maget højt, og de elsker mig. det er jeg ikke i tvivl om. men det er som om de ikke ser mig.
nogle gange føler jeg mig i vejen. ikke kun for mine forældre men også for mine søskende.
jeg har tænkt på at stikke af. men jeg ved ikke hvordan, og min mor siger at hvis man stikker af er man ikke godt opdraget, og jeg ville ikke have hun skal skamme sig over mig. men jeg tro ikke længer jeg kan tage det.
jeg har tænkt på plejefamilie. men jeg ved ikke hvordan. og jeg er bange for at sige til mine forældre at jeg ikke vil bo hjemme. for jeg har ikke længer lyst til at bo hjemme. men jeg elsker mine forældre. og jeg har dårlig samvittighed, over ikke at ville bo hjemme.
jeg tro aller mest at jeg er bange for at fortælle mine forældre det. og vil de sige.
jeg har lige fået en cykel i konfirmations gave. og så er der jo min konfirmation, som de betaler for. min kjole, det hele. jeg har virkelig dårlig samvittighed.
men de skændes så maget. og jeg står bare i vejen. jeg er lige skiftede skole, så der er ingen på den nye skole jeg kan tale med. jeg stoler ikke på nogle af mine nye lære. jeg kender ikke min mors side af familien, og min fars side bor i udlandet, og taler et andet sprog.
jeg vil gerne i en plejefamilie, men hvad så med mine forældre.
mit problem kan kortes meget ned.
skal jeg blive. skal jeg (på en eller anden måde) komme i plejefamilie. og hvis plejefamilie, hvordan gør man så.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Det er rigtig hårdt at høre sine forældre skændes. Specielt når det næsten er hver dag. Ens forældre skal helst bare have det godt og tale pænt til hinanden.
Som barn skal man kunne komme til sine forældre, hvis der er noget, man gerne vil snakke om. Det kan både være noget, der har gjort én glad, men også noget der har gjort én ked af det.
Men det kan være rigtig svært, hvis de hele tiden skændes. Man har jo ikke lyst til at tale med dem, hvis de er sure eller kede af det. Er det mon sådan, du har det? Og mon ikke det er derfor, du sådan føler dig i vejen? Fordi du kan mærke, at de bruger deres energi på skænderierne og ikke på dig.
Du skriver at du har overvejet plejefamilie. Det er jo en ret alvorlig ting. Og det fortæller mig, at det med skænderierne fylder rigtig meget for din trivsel.
Skal man bo hos en plejefamilie, skal kommunen involveres. Det er nemlig dem, der vurderer, om de mener, at en plejefamilie er den rigtige og nødvendige løsning. Kommunen vil som regel altid først forsøge at hjælpe familien med at tackle de problemer, der er i hjemmet.
Som barn har man ret til at tale med en sagsbehandler, hvis ikke man trives i hjemmet. Man kan derfor ringe til kommunen (nummeret kan findes på deres hjemmeside) og sige, at man gerne vil tale med sin sagsbehandler.
Hvis man helst vil høre, hvordan kommunen kan hjælpe en, inden man taler med sagsbehandleren, så kan man ringe anonymt til kommunens rådgivning. Og det kunne du måske overveje at gøre? Ringe og høre, hvordan du kan få hjælp? Nummeret til den anonyme rådgivning finder du også på hjemmesiden.
Men først og fremmest tænker jeg faktisk, at det ville være rigtig godt, at du får talt med dine forældre om det hele. Du skriver, at du har svært ved at fortælle dem det. Og det kan jeg godt forstå. Det lyder nemlig ikke som om, de rigtig tager sig tid til at lytte til dig. Det lyder faktisk, som om du derfor også helt savner dem?
Selvom det er rigtig svært, så tror jeg faktisk, dine forældre inderst inde, vil blive glade, hvis du fortæller dem, hvordan du har det. Du har så meget kærlighed til dem. Det er tydeligt at mærke i dit brev. Og jeg kan forestille mig, at de har samme store kærlighed til dig.
Måske kan du derfor skrive et brev til dem?  Fortæl dem hvordan det er, at være dig lige nu. Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært. Men jeg er sikker på, at du kan. For du har faktisk allerede skrevet det. Brevet her til Brevkassen er så fint formuleret. Og giver mig et tydeligt billede på, hvor kærlig og omsorgsfuld en datter, du er. Kunne du vise det til dem?
Du kan også vise dine forældre mit svar. For så tror jeg, de vil forstå, at det slet ikke handler om, at du er forkælet eller de skal skamme sig over dig. Faktisk skal de være meget stolte over, at du beder om hjælp, når du ikke har det godt. Og jeg er sikker på, at hele din familie vil have godt af at få noget hjælp. Så skænderierne kan blive færre. Og så alle trives.
Dine forældre er meget velkomne til at ringe til os på ForældreTelefonen 35555557, hvis de vil have nogle gode råd til, hvordan de bedst hjælper dig og familien lige nu.
Jeg ønsker dig alt det bedste. Ring endelig til os på BørneTelefonen 116111, hvis du har brug for at tale mere.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen