jeg vil være glad

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tusind tak for dit brev. Hold da op, hvor er du god til at reflektere - altså tænke på hvad der sker i din familie og hvordan det påvirker dig. Det fortæller, at du er en moden pige, og det kan du komme langt med.

Det er godt, at du har skrevet brevet, for det er tydeligt, at både du, din søster og din mor har brug for hjælp til at komme videre og få et godt familieliv uden din far. Jeg vil prøve at give dig nogle forskellige ideer til, hvad du kan gøre. Jeg håber, at der vil være noget i brevet, som du kan bruge.

Du skriver, at din søster er begyndt at slå dig. Der er ikke nogen undskyldning for, at hun gør det, men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hun måske slår dig, fordi det er dét, hun har lært. Jeg bliver nysgerrig efter, hvor gammel din søster er? Er hun mon yngre eller ældre end dig? Søskende kommer op at skændes i alle familier og i nogle familier udvikler det sig også til, at de slår hinanden. Det behøver ikke at være fordi, forældrene har slået, men det kan være en måde at komme ud med sin vrede eller irritation. Sådan er det især for mindre børn. Derfor er jeg nysgerrig efter, hvor gammel din søster der slår dig er? Jeg har en fornemmelse af, at hun er ældre end dig eller nogenlunde på samme alder. Er det mon rigtigt? Lige gyldig hvor gammel hun er, så er det en rigtig skidt måde at reagere på – både for dig men også for hende selv og resten af familien. Jeg forstår på dit brev, at du har mere end én søskende – er det rigtigt? Jeg tænker på, hvordan dine andre søskende reagerer i alt det her og om de også bliver slået af din søster?

Man kan nemt komme til at føle sig som en defekt, når det der sker omkring en føles forkert, samtidig med at det er svært at ændre på. Det er ikke dit ansvar, om din søster slår dig eller ikke gør. Det er din mors ansvar. Lige nu er det svært for hende at påtage sig det ansvar, fordi hun er syg. Derfor er det ikke kun dig, men også din mor og resten af din familie der har brug for hjælp. Det er helt tydeligt, at din families situation påvirker dig rigtig meget. Men jeg tænker, at det er vigtigt, at både du, din søster og din mor får hjælp. Det er helt naturligt, at en familie har det svært efter at have været dét igennem, som I har. Man kunne tro, at alt ville blive godt, da din far flyttede, men sådan hænger det desværre ikke altid sammen. Når en families sammensætning ændrer sig, så skal familien finde sig selv igen, og det kan være svært.

Du skriver, at du ved, at du kan gå til kommunen og det er rigtigt, at en af mulighederne kan være, at du får en ungdomsbolig. Du skriver, at din mor vil blive knust, men hvordan ville du have det med det? Lige nu er situationen den, at din mor er syg og at I alle har det svært derhjemme. Hvis det bliver anderledes,  så bliver dine tanker om at bo i ungdomsbolig måske også anderledes? Hvis du går til kommunen, så skal de lytte til, hvad du har af ønsker og de skal også lytte til dine bekymringer for din mor. På den måde skal de tage hensyn til hele din situation. Måske kan du få en rigtig god snak med din sagsbehandler om det.

Det kan være svært at gå til møder i kommunen, og det lyder som om, din mor ikke har styrken til at hjælpe dig lige nu. Kender du Bisidderordningen i Børns Vilkår? Bisidderordningen kan hjælpe dig med at få kontakt til kommunen og gå med dig til møder. På den måde kan du få støtte til, at kommunen hjælper dig på den bedste måde. Hvis du gerne vil bruge den mulighed, så kræver det, at du opgiver din anonymitet. Jeg ved ikke, hvordan du har det med det? Nogle unge er parate til det og andre synes, det er et stort skridt. Måske vil det hjælpe dig, at tale med en rådgiver om, hvordan det vil være og hvordan det foregår. Hvis du har lyst, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111. Her kan du få flere informationer, og du kan stadig være anonym indtil du beslutter dig for noget andet.

Kommunen kan også hjælpe på en anden måde. I alle kommuner findes der noget der hedder anonym familierådgivning. Her kan man som navnet siger få hjælp anonymt, det vil sige uden at man fortæller hvad man hedder og hvor man bor. Du kan tage kontakt til familierådgivningen enten alene, eller sammen med din mor og søster - eller en af dem. Du kan jo overveje at gå til familierådgivningen alene første gang og høre, hvad de siger. Du kan læse om den anonyme familierådgivning på din kommunes hjemmeside. Det kan være svært at finde på en hjemmeside, så hvis du har brug for hjælp til dét, så kan du ringe til BørneTelefonen på  116 111. Her kan du også være anonym, selv om du fortæller, hvilken kommune du bor i.

Når du har tanker om selvmord, fortæller det meget tydeligt, at du har brug for hjælp. Det er godt, at dine tanker om, at du ikke kan forlade din mor giver dig en grund til ikke at gøre det. Men det må være så hårdt at have de tanker hver dag. Sådan bør det ikke være. Det er vigtigt, at du får hjælp, så tankerne om selvmord kan komme til at fylde mindre. Der er flere steder, hvor du kan få hjælp. Jeg bliver nysgerrig efter, om der er nogen der ved, at du har tanker om selvmord? Måske har du en lærer, som du har særlig meget tillid til? Det kan også være en pædagog i en klub, hvis du går i sådan én. Du kan jo overveje, hvilke voksne du har omkring dig, som du kan have lyst til at snakke med.

Hvordan er det med venner og veninder? Har du nogle gode venner og veninder? Har du nogen, som du har lyst til at betro dig til? Måske er der en god ven eller veninde, som allerede ved, hvordan du har det og hvordan det er hjemme hos dig? Det kan også være, at en god ven eller veninde kan hjælpe dig med at få en snak med en voksen? Nogle gange kan det være en støtte at have en ven eller veninde med, når man henvender sig til en voksen for at fortælle om sine problemer.

Der er også den mulighed, at du kan tale med din læge om, hvordan du har det og hvad der sker i din familie. Nogle læger er rigtig gode at tale med, selv om det ikke handler om konkret sygdom. Det kan også være, at din læge har et forslag til nogle andre, som kan hjælpe enten dig eller hele din familie.

Du skriver, at du bare vil være glad. Den lille sætning er så stærk. Det er jo ikke meget at forlange og på den måde kan sætningen være trist. På den anden side, så fortæller den også, at du har en enorm vilje. Den vilje tænker jeg, at du kan bruge til at nå rigtig langt. Det er så stærkt af dig, at du holder fast i, at du bare vil være glad. Den vilje kan hjælpe dig selv, men jeg tror også, den kan hjælpe resten af din familie. Når du holder fast i, at du bare vil være glad, så viser du også vejen for de andre. På den måde er du så meget værd for din familie. Du skal dog huske på, at du kun kan hjælpe din mor og resten af din familie, hvis du selv får hjælp til at få det godt og være glad.

Jeg har givet dig nogle forskellige ideer, som jeg håber, du kan bruge til noget. Jeg har også stillet dig en masse spørgsmål. Måske har du lyst til at svare på spørgsmålene og forklare mere om, hvordan det er i din familie. Hvis du tænker, at det ville være rart, så kan du ringe eller sms´e til BørneTelefonen på 116 111. Du kan også chatte her https://bornetelefonen.dk/chat

Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke på din vej frem mod dit mål – at blive glad.

Tusind kram og tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.