Jeg vil væk

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Mig,

Tak for dit brev, som meget stærkt beskriver, hvordan din opvækst har været indtil nu. Det er rigtig godt, at du har skrevet. Alt det overskud, du har vist ved at skrive til os, skal du holde fast, så det kan hjælpe dig videre.

Jeg kan godt forstå, at det hele er for meget for dig lige nu, og at du ønsker at komme væk hjemmefra. Det er en meget voldsom opvækst, du har haft med mange store skift fra land til land. Lige nu læser jeg dit brev, som at det er dig og din mor, der ikke fungerer sammen. Jeg tænker, at din mor også har det rigtig svært og har været meget igennem og sikkert også er rigtig træt af, at hun opfører sig, som hun gør over for dig. Men det er vigtigt for mig at sige, det er IKKE din skyld og IKKE dit ansvar at passe på din mor eller at finde den hjælp, din mor skal have. Det er din mors eget ansvar. Du skal passe på dig selv, og det har du vist ved, at du skriver til mig og beder om hjælp – super flot.

I Danmark, som du måske ved, er det forældrene, der skal passe på deres børn og har ansvar til de bliver 18 år. Forældrene skal sørge for at børnene vokser op i tryghed - uden fysisk og psykisk vold. Det lyder det ikke til, at din mor kan magte lige nu. Det er, som du sikkert også ved, strafbart at slå børn i Danmark - også for forældre.

Det er vigtigt, at du får noget voksen hjælp lige NU. Det er ikke i orden, at du skal være alene med alle de ting du bliver udsat for, og at du skal leve i de forhold, som du gør lige nu. Kender du en voksen, som du kan få til at hjælpe dig med at få hjælp i din kommune. Det kan være en lærer på skolen, en venindes mor, din læge eller en helt anden. Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært at få taget hul på sådan en snak, men du kan som en hjælp bruge dit brev og svaret til os at snakke ud fra eller vise?

Je
g ved ikke, om du ved, at vi alle har en sagsbehandler på kommunen, som har pligt til at hjælpe familier, der har det svært. Hvis du kunne finde en voksen, der kunne gå med dig på kommunen, og I sammen kunne få lagt en plan for dig i din familie sammen med en sagsbehandler.

Her på BørneTelefonen kan vi hjælpe dig med at skrive til din kommune, om de ting der foregår derhjemme - det kaldes en underretning. Når kommunen får en underretning har de pligt til at hjælpe dig. Jeg kan ikke sige med sikkerhed, hvad de gør - kun at de har pligt at gøre noget.

Vi har også en anden mulighed for at hjælpe dig mere direkte og snakke med dig. Det kan vi gøre, hvis du får en bisidder fra os. En børnebisidder er en socialrådgiver, der arbejder for BørneTelefonden, og kender til dine rettigheder og lovgivningen omkring børn og unge. En bisidder snakker først med dig om det du har brug for, og herefter er det som regel også rart at have en bisidder med til møder i kommunen. Bisidderen støtter dig og lytter til dig, og sikre at kommunen hjælper dig ud fra dine rettigheder og det der er bedst for dig. Jeg bliver i tvivl om du har dansk statsborgerskab, så det vil være godt lige at snakke med vores bisidder om det også.

Du kan også ringe til BørneTelefonen 116 111, hver dag 11-23 og snakke mere med en rådgiver. Rådgiveren kan også hjælpe dig med at komme i kontakt med en af vores bisiddere.

Jeg håber, du kan bruge svaret, og at du kan finde lidt mere mod til at få den hjælp, der skal til for, at du kan få det godt.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.