Brev
Jeg vil væk fra min mor
Hele mit liv har jeg har et dårligt forhold til min mor.
Hun brokker sig over ALT 24/7. Hun lukker aldrig munden og hun er ALTID negativ og sur.
Jeg gider det ikke mere, kan ikke snakke med hende uden det ender med at jeg står og råber af hende af alle kræfter.
Jeg har kontaktet kommunen, min skole, mine veninders forældre men der er ikke noget der hjælper.
Vi havde en fra kommunen der snakkede med mig i skoletiden og som kom hjem og snakkede med mine forældre. men til sidst sagde mine forældre bare at de ikke ville snakke med hende længere.
Jeg vil flytte hjemmefra og komme i en ungdomslejlighed!
Jeg har prøvet og prøvet men har hele tiden fået afvide at det ik er muligt, og at jeg bare skal finde en løsning og at vi skal prøve at få et godt forhold. Men det har jeg prøvet på siden jeg var 12 og jeg gider ik høre på det længere, for det hjælper ikke!!
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære duTusind tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du har skrevet brevet, for det er meget tydeligt, at du har brug for nogle ideer til, hvordan du kan komme videre og hvordan det måske kan blive anderledes for dig. Jeg vil gerne prøve at give dig nogle ideer.Allerførst vil jeg gerne sige, at det lyder meget hårdt, sådan som I har det med hinanden derhjemme. Jeg synes det er sejt, at du prøver at ændre på situationen, og det er flot, at du har forsøgt på mange forskellige måder. Jeg får den tanke, at du er en rigtig stærk og handlekraftig pige.Jeg kunne have lyst til at stille dig en masse spørgsmål. Fx bliver jeg nysgerrig efter, hvilken rolle din far spiller. Er han mon lige så negativ som din mor, eller kan han hjælpe på nogen måde? Jeg er også nysgerrig efter, om du blev tilbudt en anden form for hjælp, da dine forældre ikke længere ville snakke med hende fra kommunen? Jeg forstår det sådan, at svaret ville være, at din far ikke kan hjælpe med, at I får det anderledes derhjemme, og at du ikke fik hjælp på anden måde, da dine forældre ikke ville tale med hende fra kommunen. Hvis du alligevel tænker, at det vil give mening at svare på spørgsmålene, så er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på  116 111. Hvis du har lyst kan du læse dit brev og mit svar op som forklaring på, hvorfor du ringer.Jeg tænker, at en god hjælp for dig nu kunne være, at du kontaktede bisidderkorpset her i Børns Vilkår. Kender du det? En bisidder er en voksen, som kan støtte dig når du har eller burde have hjælp fra kommunen.Det betyder, at der vil være en som hjælper dig i kontakten til kommunen og som kan gå med dig til møderne. Bisidderen kender også meget til børn og unge rettigheder i forhold til at få hjælp. En bisidder kan hjælpe dig med at vurdere, hvad der kunne være en god idé i din situation.  Hvis du vil bruge en bisidder må du opgive din anonymitet. Det betyder, at du skal fortælle, hvad du hedder og hvor du bor. Jeg kan forestille mig, at du måske har spørgsmål til, hvad det kan komme til at betyde for dig. Det kan du også ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med dem om. De vil også kunne sørge for, at du bliver kontaktet af en bisidder, hvis du gerne vil det. Hvis du ringer til BørneTelefonen kan du være anonym og stille alle dine spørgsmål, uden at nogen ved, hvem du er. Du kan læse mere om bisidderkorpset her http://www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/Bisidderkorpset.aspx Du kan også ringe til Bisidderkorpset på  35 55 55 59.
En anden ide kunne være muligheden for at komme på efterskole. Der er mange i din alder, som tager 9-10 klasse på efterskole og syntes, at dette er rigtig fedt. Den ide skal du dog have dine forældre med på, fordi det koster noget at komme på efterskole. Der er mulighed for at få forskellige tilskud - afhængig af hvor meget dine forældre tjener. Du kan læse mere om efterskole her: http://www.efterskole.dk/ Her kan du også se en oversigt over, hvor der stadig er ledige pladser, fordi skoleåret er startet.
Jeg håber, at du kan bruge svaret til noget. Det er så sejt, at du bliver ved med at forsøge at ændre på din situation og jeg håber virkelig, at du kan få hjælp, så du kan få det bedre og blive mere glad.De kærligste tanker fra BørneTelefonen