Brev
Jeg vil væk fra min mor
Hej…
Jeg er mega mega mega ked af det, fordi at min mor har fået en ny kæreste, som jeg ikke bryder mig om på nogen som helst måde!! Og det er fordi at han altid gær grin med mig når jeg græder, og han mobber mig (på en måde)
Jeg siger altid til min mor at jeg har svært ved at være hos hende hver 2 uge pga at han altid er der. Men min mor bliver altid ernormt sur på mig, og er helt ligeglad med hvordan jeg har det, og hun er også ligeglad med om jeg græder hver dag, for det gør jeg.!
Og jeg vil bare gerne bo hos min far! Min far er den bedste, og jeg savner ham altid så meget når jeg er hos min mor… Jeg vil helst bare være hos min far hele tiden…
Hvad skal jeg gøre?..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Det kan være svært, når ens forældre får nye kærester. Nok allermest fordi tingene, på den ene eller anden måde, ændrer sig. Den hverdag som du og din mor normalt har haft bliver anderledes, fordi din mors kæreste også pludselig skal være en del af den.
Det kan være hårdt. Specielt når du ikke bryder dig om ham. Desværre kan man ikke vælge hvem ens forældre bliver kæreste med. MEN! Det er ok at sige fra. Han skal ikke gå og gøre dig ked af det.
Det lyder som om, at du har prøvet at tale med din mor om det. Det er rigtig godt. Men det lyder også som om, at hun ikke helt har forstået, hvor alvorligt det er for dig?
Det er vigtigt, at hun ved hvad det gør ved dig.
Hvor lyder det bare fantastisk dejligt, det forhold du har til din far. Det lyder som om, at du er rigtig tæt med ham.
Ville det mon være en mulighed at tale med ham om, hvordan du har det hos din mor og at du gerne vil være hos ham? Hvis dine forældre kan tale sammen, kunne han tage en snak med din mor om det?
Din mor skal vide, hvor ked af det hendes kæreste gør dig, når han griner af dig. At du slet ikke har lyst til at være der, og at du faktisk hellere vil være ved din far. Måske ville det få hende til at tænke over det. Men jeg ved fra andre børn og unge, at det kan være svært at sige den slags. Og derfor tænker jeg, at en anden voksen måske kan hjælpe dig med at sige det. Det kan også være en voksen fra din familie.
Hvad tænker du mon om det?
Hvis det er svært for dine forældre at tale sammen om det, har du mulighed for at bruge det der hedder din initiativret. Når man er over ti år, har man nemlig mulighed for og ret til, at kontakte Statsforvaltning og bede dem om, at holde et møde med ens forældre, hvis man gerne vil have ændret på f.eks. samværsaftalerne. Du kan læse mere om, hvordan du gør det, i boksen nedenfor.
Måske kan der blive lavet en aftale om, at du flytter over hos din far - måske bare for en periode. Det kunne måske være indtil du, din mor og din mors kæreste har fundet en måde at være sammen alle 3.
Du skal ikke gå og være ked af det hele tiden. Det er ikke meningen. Så er det rigtig vigtigt, at du får talt med din mor (og far) om, hvordan du har det.
Du kan evt. vise din mor dette brev.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen