Jeg vil væk fra alt.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære L.

Tusind tak for dit meget ærlige og modige brev. Sikke nogle voldsomme oplevelser og svigt, du har været udsat for i dit liv. Hvor er det flot, at du har kunnet skrive det hele ned i et brev til Brevkassen, så du kan få hjælp, og så du kan få det godt igen.

Du er virkelig god til at sætte ord på, hvordan du har det og til at fortælle om de hændelser, du har været udsat for. Det er på ingen måde okay, at du er blevet udsat for alt dette, og det skal stoppe. Hvor er det bare godt og sejt, at du kan række ud efter hjælp nu på den her måde.

Du fortæller om dit liv, hvor du har været udsat for mange voldsomme svigt, og jeg kan rigtig godt forstå, at det er svært at skulle rumme alt dette. Dine forældre har desværre ikke været i stand til at passe på dig, og det er jeg ked af at høre. Jeg håber mit svar kan være med til at støtte dig yderligere og hjælpe dig et skridt nærmere den hjælp, som du har brug for, og som du så meget fortjener.

De voldsomme episoder, som du beskriver i dit brev, fylder helt forståeligt rigtig meget, og det er vigtigt, at du får talt med nogen om, hvordan du har det. Du fortæller også, at du tidligere har cuttet. Selvskade er netop en måde at håndtere de svære følelser på og en måde at overleve på. Derfor er det rigtig vigtigt at se selvskaden, som en del af de ting, du har oplevet. Det er dog ikke en hensigtsmæssig måde at tackle problemerne på, og jeg kunne derfor ønske for dig, at du får hjælp til at håndtere disse voldsomme følelser og oplevelser på en bedre måde. Du kan læse mere om selvskade på denne hjemmeside: http://www.lmsselvskade.dk/.

På samme måde har jeg også lyst til at sige til dig, at det på ingen måde er din skyld, at dine forældre handler, som de gør, og at det her med, at du er ”blevet ligeglad” også er en helt forståelige reaktion. Det er faktisk også en måde at kunne være i alt det svære på, og det fortæller mig, at du er rigtig god til at passe på dig selv, selvom det er svært.

Det er så godt, at du forsøger at passe på dig selv, men jeg tænker også, at det er vigtigt, at der er nogen voksne, som passer på dig, og derfor vil jeg også gerne fortælle dig lidt om vores bisiddere. Du kan få støtte af en bisidder fra Børns Vilkår til at hjælpe dig med at finde frem til hvad dine muligheder, gå med dig til kommunen mm. En bisidder er en voksen, som kan se tingene fra dit perspektiv og som kan støtte dig i et sagsforløb.

For at få tildelt en bisidder skal du ringe til BørneTelefonen på 116111, og så hjælper de søde og dygtige rådgivere dig med at kontakte vores bisiddere. Det er gratis og anonymt at ringe til os, og vi har åbent alle ugens dage fra kl. 11.00 - 23.00. Hvad tænker du mon om det? Du kan også gå ind på vores hjemmeside og læse mere om vores bisiddere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder.

Måske er der en sød lærer på din skole, som du er tryg ved, og som du stoler på, som kunne være god at tale med om hvordan du har det derhjemme? Måske er der et særlig godt tidspunkt på dagen at tage kontakt til din lærer på? Din lærer kan bl.a. hjælpe dig med, hvor du kan henvende dig i forhold til din kommune og evt. også hjælpe og støtte dig i forhold til at kontakte bisidderen, hvis du føler, det er lidt svært.

Det kunne være en idé at vise din lærer dit brev og mit svar. Vi ved fra andre unge, at det ofte fungerer rigtig godt som en støtte til at få fortalt en voksen om det, der er svært i deres liv. Mon det også ville fungere for dig?

Du skriver selv om muligheden for en plejefamilie eller et opholdssted og vores bisiddere kan hjælpe dig i kontakten med kommunen i forhold til at finde frem til, hvad der er den rigtige hjælp for dig. Det foregår på den måde, at du har et møde med vores bisidder inden dit møde med kommunen, så bisidderen ved helt konkret, hvordan du har det, og hvad du ønsker, der skal ske. På den måde kan han eller hun støtte og hjælpe dig bedst muligt.

Jeg håber, mit svar har givet dig et bedre overblik over de muligheder du har for at få hjælp, og at du føler dig støttet til at tage næste skridt. Du har allerede taget et kæmpe skridt ved at fortælle din historie her, og det er simpelthen så flot!

Jeg ønsker dig alt det bedste.

De kærligste kram og tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.