Brev
Jeg vil ud!
Hej BB
Jeg bliver 16 her til Januar, afslutter folkeskolen her til sommer og vil utrolig gerne flytte hjemmefra. Mine forældre er skilt og vi kører 7-7 (en uge hos hver) sammen med min lillesøster.
Nu er det så bare det at jeg virkelig gerne vil flytte hjemmefra. I øjeblikket er vores (mine forældre og jeg) forhold lidt anstrengt, da de gerne vil have mig til terapi og en form for behandling, men det har ikke noget med mit spørgsmål at gøre.
Jeg har selv lidt planer om at leje et værelse (hvis jeg kan) hos en privatperson, når jeg har afsluttet folkeskolen. Men hvad nu hvis mine forældre ikke vil give mig lov til det? Jeg er nemlig ikke helt sikker på at jeg har fået dem overtalt endnu.
Kan jeg godt selv bestemme, pakke en taske og flytte ud? Og er der ikke noget med at man kan få SU, selvom man er under 18, så længe man er i gang med en ungdomsuddannelse..?
Tak c:
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære c:
Dine forældre har ansvaret for dig, indtil du fylder 18 år. Det er derfor også dine forældre, der skal forsørge dig, indtil du fylder 18 år. Det er først når du er 18 år og myndig, at du selv kan bestemme, hvor du vil bo.
Når du har så stort et ønske om at flytte, ville det bedste være, at I får snakket jer sammen til enighed, for det ville både være ubehageligt for dig og for dine forældre, hvis I bliver uvenner over det.
Har du prøvet at fortælle dem hvorfor du gerne vil bo for dig selv? Og har du en plan for, hvordan du vil klare dig økonomisk? Der er mange ting, der skal snakkes igennem, og for dig er det vigtigt, at du får det fortalt, så dine forældre kan forstå, hvorfor du gerne vil flytte.
Måske er der en mulighed for, at du kan blive mere tilfreds med at bo hjemme, hvis du får fortalt om dine ønsker for ændringer? Prøv at overveje, hvad der skal til, for at du får lyst til at blive boende derhjemme.
SU er for unge, der er fyldt 18 år, så det kan du ikke få før om godt 2 år. Den eneste økonomiske støtte du evt. kan få, er den børnefamilieydelse, dine forældre modtager fra staten. I så fald skal I være enige om det. En mulighed kunne også være at ringe til din kommune og tale med en sagsbehandler. Han/hun vil kunne forklare mere om, hvad der er af støtte i din kommune til unge, der bor for sig selv.
Mange gode hilsener fra BørneTelefonen