Brev
JEG VIL SLÅ MIG SELV IHJEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
JEG VED IKKE HVAD JEG SKAL GØRE… HADER MIT LIV… DET KAN MAN TAKKE SIN MOR OM… PLS. LAD VÆRE MED AT SLETTE/ÆNDRE DET NAVN JEG KOMMER OP MED NU… HENDES NAVN ER …(Navnet er fjernet af redaktøren)…
JEG VIL HAVE ALLE TIL AT VIDE AT HUN ER EN STOR IDIOT OG AT MAN SKAL HOLDE SIG VÆK FRA HENDE… HUN LADER SOM OM HUN VIL DIG DET BEDSTE OG ER MEGET SØD, NÅR MAN HAR GÆSTER… MEN ELLERS ER HUN EN KÆMPE IDIOT HUN HAR DREVET DEN FOR LANGT UD ALT FOR LÆNGE, HUN STRAFFER MIG FOR NOGET JEG IKKE HAR GJORT, SIGER HUN HAR SAGT NOGET UDEN AT HAVE SAGT DET, HUN SKÆLDER MIG UD BARE JEG SIGER MIN MENING, VIL HAVE MIG TIL AT VÆRE BEDRE END PERFECT OG SÅ VIDERE…
JEG KAN SIMPELT HEN IKKE HOLDE DET UD MERE OG ER VED AT SLÅ MIG SELV IHJEL… KAN IKKE HOLDE MIN MOR UD KAN IKKE HOLDE MIN SKOLE UD… DEN ENESTE TRØST ER MIN FAR, SØSTER OG MIN FARMOR… JEG TROR OGSÅ AT MIN SØSTER HAR FÅET NOK, HUN HAR HAFT RIGTIG MANGE SAMMENBRUD OVER VORES MOR…
HJÆÆÆÆÆÆLP MIIIIIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige dreng
Tak for dit ærlige brev. Det lyder virkelig som om, at du er godt træt af din mor og den måde hun opfører sig på. Det er ret flot, at du beder om hjælp til, hvordan du skal forholde dig til det hele.
Først vil jeg sige, at du er så heldig, at du har så mange omkring dig som fx din far, søster og farmor, som er din trøst og støtte. Jeg læser ud fra det du har skrevet at du er træt af din mor og skolen. En del af din vrede og frustration handler om, at din mor forventer, at du er perfekt i hendes øjne og at hun ikke vil høre din mening, men hele tiden skælder dig ud.
Jeg ved fra andre teenagedrenge, som jeg har talt med på Børnetelefonen, at flere af dem er så træt af, at deres mor ikke lytter til dem eller forstår, at de også har en mening. Så jeg tror din frustration er helt normal. Måske din mor har svært ved at forstå, at du faktisk er blevet 14 år.
Jeg tænker, at en mulighed kunne være at du taler med din far og søster om, hvordan du har det. Dernæst kunne det være en mulighed, at du skriver et brev til din mor, som du enten giver hende eller som du bruger som skabelon til en snak med hende. I brevet fortæller du hende, hvad det gør ved dig og hvordan det får dig til at føle, at du ikke må sige din mening, at du føler hun forventer du skal være perfekt. Det der er vigtigt i sådan et brev eller som forberedelse til en snak mellem din mor og dig er, at du ikke anklager hende, for så kan det ende med at hun slet ikke lytter til det du siger. Men at du fortæller, hvad det gør ved dig og hvad der sker inde i dig.
Du kunne måske prøve snakken af på din søster eller måske kunne I sammen tage snakken sammen med din mor, hvis din søster har det på samme måde som dig. Det der er vigtigt er at din mor forstår at du er frustreret, vred og ked af det. Måske kunne du komme op med forslag til, hvordan du godt kunne tænke det skal være hjemme hos jer.
Jeg håber, at ovenstående har åbnet op for nogle muligheder til, hvad du kan gøre videre. Du kan være stolt af dig selv, at du tager ansvar og forsøger at ændre på den situation som er. Ret sejt.
Du er også meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen 116 111, her sidder rådgivere klar ved telefonen året rundt kl. 11-23. Vi vil rigtig gerne lytte og hjælpe dig til, hvordan du kan få taget denne vigtige snak med din mor.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen