Brev
Jeg vil ikke være hjemme længere.
Jeg har det svært hjemme og kommunen er indeover familien. Mine forældre er ikke glade for det og kommer tit med kommentarer og bemærkninger til både det og mig.
Der har været utallige møder hos kommunen, hvor mine forældre har sagt en hel masse om, at de gør det ene og andet for mig. Meeeen sandheden er bare, at de ikke gør noget af det de siger. Jeg har aldrig haft modet til, at sige dem imod, når de har sagt en hel masse til kommune-folkene.
I flere år har jeg haft det svært og det bliver værre og værre for hver dag, som går.
Vi skændes og diskutere MEGET tit herhjemme. Vi skændes og diskutere hver evig eneste dag – og mange gange om dagen. Vi kalder hinanden diverse ting, råber og skriger af hinanden. Det er bestemt ikke rart og jeg kan ikke holde til det længere. Det har været sådan i flere år og det dræner mig for alt. Min livsglæde er langt borte.
Jeg lider af selvmordstanker og har før gjort selvskade. Jeg stoppede med at lave selvskade, da jeg fik hjælp af to lærere. De er de eneste to, som har taget en kamp for mig.
Mine forældre var ligeglade, da de fik afvide, at jeg gjorde selvskade og har selvmordstanker. De sagde eller gjorde intet.
De fik endda afvide, at jeg også havde stedet og måden jeg ville gøre det hele på, men overhovedet intet sagt eller gjort ved det.
For lidt tid siden var jeg forbi psykiatrien, da jeg fik en henvisning fra lægen pga. mine selvmordstanker. Jeg fik afvide, at jeg havde de fleste symptomer på både en depression, en angst-lidelse og det de kalder for stress og bekymringer. Dog ville de ikke give mig nogen af disse diagnoser.
De ville derimod bare skrive til kommunen igen, så nu er jeg tilbage der, hvor jeg startede for flere år tilbage.
Jeg føler ikke, at jeg får den hjælp jeg har brug for – overhovedet!
Og jeg aner simpelthen ikke, hvad jeg snart skal gøre.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13-årige
Hvor er det godt, at du har skrevet. Jeg kan læse, at du har en del at kæmpe med.
Derfor er det ekstra sejt, at du har overskud til at skrive til BørneTelefonen for at bede om hjælp. Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan, for at hjælpe dig, så du kan få det bedre hos din familie.
Jeg kan læse, at du allerede har spurgt om hjælp tidligere hos andre. Det fortæller mig, at du er lidt af en fighter, og at du ikke giver op så let. Det kan hjælpe dig til at komme videre.
Du skriver at du har mange skænderier og konflikter med dine forældre derhjemme. Jeg kan godt forstå, at det gør dig ked af det. Sådan skal det ikke være. Børn har også ret til at blive lyttet til og talt til med respekt, ikke mindst fra deres forældre. Du skriver, at de kommer med kommentarer til dig, at I tit skændes til og kalder hinanden ting.
Det virker som om, at din mor og far har brug for at tale med andre voksne om, hvordan jeres familie kan få det bedre sammen og tale bedre med hinanden. Din mor og far kan få hjælp og idéer til, hvordan de bliver bedre til at se og forstå dine behov.
Den hjælp  kan de få af kommunen. Men jeg kan forstå, at du allerede er i kontakt med kommunen, og at kommunen endnu ikke helt har forstået, at du og dine forældre har brug for mere hjælp. Oven i købet er dine forældre sure over at kommunen blander sig. Hvis jeg forstår det rigtig er de både sure på dig og på kommunen. Er det mon rigtig forstået?
Jeg ved, at for mange forældre, som har svært ved at være gode forældre, kan det være ekstra svært, når kommunen blander sig. Det lyder som om, at det er sådan for dine forældre. Er det mon rigtigt?
Du skriver også, at når I er til møde med kommunen, siger dine forældre, at de gør alt muligt for dig. Men det ikke er rigtigt. Jeg forstår godt, at du bliver ked af det. Fordi det bare er så vigtigt, at man kan stole på sine forældre.
Måske kunne du hjælpe de voksne i kommunen? Når du fortæller dem, hvad der i virkeligheden sker derhjemme, vil de bedre kunne hjælpe dig og din familie. Målet er jo, at der er nogle ting dine forældre skal forstå og lære at gøre anderledes. Ved at turde fortælle de voksne fra kommunen, hvordan virkeligheden ser ud fra din side – så bliver dine muligheder for at få hjælp større.
Jeg tænker, at du måske har brug for en voksen, som kan hjælpe dig med at forklare og sætte ord på, hvordan du har det. Denne voksen skal hjælpe dig både i forhold til dine forældre, men også i forhold til kommunen. Hvad tænker du mon om det?
Du har tidligere fået hjælp af to lærere. Jeg spekulerer på, om du mon stadig har mulighed for at tale med dem?
Jeg skriver det, fordi de måske tror, at det går bedre nu, hvor de har hjulpet dig med at tage kontakt til kommunen. Måske ser de ikke, at du faktisk stadig har det skidt, hvad tænker du om det?
Hvis ikke du kan tale med de to lærere igen, er der måske en anden lærer, som du stoler på. Fortæl det, som du har skrevet til mig. Nemlig at kommunen ikke hjælper dig, fordi dine forældre fortæller om alt det, de gør – selvom de ikke gør noget!
Jeg tænker også, at du kan skrive ned, hvad du oplever hjemme. Fx. hvad er det helt præcist, I kalder hinanden? Skriv eksempler på de kommentarer dine forældre siger til dig. Måske er det også en idé, at du skriver ned, hvordan du ville ønske, at det er derhjemme. Fx. hvordan vil du gerne, at de taler til dig? Hvad vil du gerne have, at de gør, for at vise at de elsker dig? Vil du kunne det?
Du har også været i psykiatrien, og du har symptomer på depression og angst.  Derfor skal du have hjælp til at forklare både dine forældre og kommunen, hvordan du har det. Jeg spekulerer på, om det mon er en idé, at du har en voksen, som kan hjælpe dig med at forklare, hvordan du har det? Der er den mulighed at du kan få hjælp af en bisidder fra BørneTelefonen.
En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som kan gå med dig til møder i kommunen, når du skal fortælle om, hvordan du har det.
Bisidderen kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige.
En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.
Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så ring til os på 35 55 55 59 og tast 2. Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen
Det er rigtig godt, at du har kontakt til kommunen. Det viser mig, at du har en stærk fornemmelse for, hvad der er ok og hvad der ikke er. Det er faktisk ret godt klaret af en pige på 13 år. Det fortæller mig også, at du er handlekraftig og kan spørge om hjælp.
Det er så godt, at du har stædighed til at blive ved med at bede om den hjælp, du har behov for og ret til. Dine forældre har pligt til at passe godt på dig og give dig tryghed.
Husk at du kan skrive igen, hvis nye spørgsmål dukker op. Eller du kan ringe på BørneTelefonen tel:116111  og tale med en voksen. Du kan eventuelt bruge dit brev, som hjælp. Du har formuleret dig så fint om det, du går og kæmper med. Jeg tror på, at du kan.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen