Brev
Jeg vil ikke se min far
Hej
Jeg er en dreng på 13 år, der ikke vil se sin far. jeg synes ikke at han er en god far, der er altid rodet hos ham og klamt, vi spiste altid usundt, chips, holdings, og ikke ordentligt mad.
Min far skrev under på papir at han ville hjælpe med at betale for min skole og betale halvdelen af klaver, men det gør han ikke. Han ville heller ikke fornye mit Iranske pas, nu hvor vi gerne ville tage til Iran og se min syge mormor, men imorges fik min mor et brev angående samvær fra Familieretshuset
har jeg ikke ret til selv at bestemme hvor jeg vil være?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Det er trist, at du synes, din far ikke er en god far for dig, og at du derfor ikke har lyst til at se ham.
Jeg kan godt forstå, hvis du bliver irriteret over, at han ikke holder de aftaler, der er lavet, og irriteret over, at han ikke vil give tilladelse til, at dit pas bliver fornyet.
Nu har din mor fået et brev om samvær fra Familieretshuset. Det er dem, der tager sig af skilsmisseproblemer, og jeg tænker, at din far har henvendt sig til dem, fordi han vil have samvær med dig.
Indtil du bliver 18 år, er det dine forældre, der bestemmer, hvor du skal bo, og hvordan samværet skal være med den anden forældre, og hvis de ikke kan blive enige, laver Familieretshuset en afgørelse.
Men du har ret til at blive hørt om din mening.
Jeg ved ikke, hvad der står i det brev, din mor har fået om samvær.
Måske er det en indkaldelse til et møde med din mor og far, hvor de skal tale med en sagsbehandler, der skal prøve at hjælpe dem med at blive enige om samvær. Hvis de ikke kan blive enige, kan det være, at Familieretshuset også gerne tale med dig.
Så vil du blive indkaldt til en børnesamtale, hvor du skal tale med en person, der er vant til at tale med børn. Hvis du skal til en børnesamtale, har du ret til at have en bisidder med. Det er en person, der kan støtte og hjælpe dig. Du har mulighed for at få en bisidder her fra BørneTelefonen, hvis du ønsker det. Du kan se mere om bisidder her: En bisidder fra BørneTelefonen
Hvis brevet til din mor er en afgørelse om samvær med din far, og du er uenig i den afgørelse, har du ret til at blive hørt. Der er noget, der hedder barnets initiativret. Du kan også se mere om det på vores hjemmeside, hvis du klikker på temaet ” skilsmisse”. Her er der bl.a. et brev, du kan udfylde og sende til Familieretshuset. Du kan finde det her: Skilsmisse – rettigheder
Måske kan du få en voksen til at hjælpe dig, f.eks. en lærer eller en pædagog eller en fra din familie.
Du kan også ringe til Børnenes Skilsmissetelefon på 20 600 550 og få hjælp der, f.eks. til at bruge din initiativret.
Kærlig hilsen BørneTelefonen