Jeg vil ikke over til min far

Hej

Jeg bor ved min mor i Aalborg. Hver anden weekend tager jeg over til min far. Men det har jeg ikke lyst til.

Jeg føler mig ikke fri når jeg hjemme hos min far og hans nye kæreste.
Jeg har altid prøvet at finde undskyldninger til min far. Fx at jeg skal til overnatning og ikke kan. Men jeg er løbet tør for ideer.

Jeg tør ikke sige til ham at jeg ikke vil over til ham, så det er derfor jeg altid finder på undskylninger.
Og nogen gange når jeg siger til min far at jeg skal noget. Siger han bare at jeg kan gøre det en anden dag.

Jeg har talt med min mor om at jeg ikke vil der over. Men hun kan ikke gøre noget fordi hun siger at de har lavet en aftale med myndighederne at hun ikke gøre noget.
Hun har sagt til myndighederne at jeg ikke vil med, men de tror ikke på hende, og siger at de vil hører det fra mig.
Men jeg tør ikke at sige det, fordi så finder min far ud af det.

Min 3 søskende har det også på samme måde, og de håber også at der sker noget snart

Hilsen dreng på 14

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 14

Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært hele tiden at skulle finde på undskyldninger overfor din far. Jeg kan også godt forstå, at du har svært ved at sige det lige ud til din far.

Du har en såkaldt "initiativret", og det betyder, at hvis du er 10 år eller ældre, har du ret til at fortælle Statsforvaltningen, hvordan du godt kunne tænke dig, at tingene skal være, nu hvor dine forældre er blevet skilt. Du kan ikke bestemme, men du har ret til at sige, hvad du mener.

Hvis du bruger din initiativret, skal du kontakte Statsforvaltningen og fortælle, hvad du er utilfreds med, og hvad du gerne vil ændre på. Bagefter skal din mor og far og en sagsbehandler fra Statsforvaltningen overveje, om nogle af aftalerne om dig skal være anderledes, end de er nu.

Du kan læse mere om det her >> (Og hvis du gerne vil have hjælp til det, kan du ringe til os på 116111)

De fleste forældre vil deres børn det bedste, også selvom det gør lidt ondt at høre. Jeg vil foreslå dig at tage en snak med din far og fortælle ham, at du rigtig gerne vil bruge tid sammen med ham, og at du godt kunne tænke dig at tale om, hvordan jeres samvær skal foregå.

Skriv evt. ned for dig selv, fordele og ulemper ved samværet med din far - og hvad du kunne tænke dig blev anderledes. På den måde får du måske et overblik over din situation og mulighederne. Der er mange børn og unge, som ikke synes om den måde, deres samvær med deres forældre forløber på. Men med bare en lille snak eller ændring får nogle rigtig hyggelige stunder med deres forældre efterfølgende.

Måske vil din far også kunne forstå, at når man er 14 år, er vennerne mere interessante end forældrene – og du nogle gange går glip af noget, når du skal tage over til ham. I kan evt. tale i telefon eller skype i den tid, hvor du ikke er hos ham – så I allerede har et sted at fortsætte snakken, når I ses til samvær.

Jeg håber, at du har fået nogle ideer, som kan gøre din situation bedre for dig, og jeg ønsker det bedste for dig.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier