Brev
Jeg vil ikke over til min far
Hej
Jeg bor ved min mor i Aalborg. Hver anden weekend tager jeg over til min far. Men det har jeg ikke lyst til.
Jeg føler mig ikke fri når jeg hjemme hos min far og hans nye kæreste.
Jeg har altid prøvet at finde undskyldninger til min far. Fx at jeg skal til overnatning og ikke kan. Men jeg er løbet tør for ideer.
Jeg tør ikke sige til ham at jeg ikke vil over til ham, så det er derfor jeg altid finder på undskylninger.
Og nogen gange når jeg siger til min far at jeg skal noget. Siger han bare at jeg kan gøre det en anden dag.
Jeg har talt med min mor om at jeg ikke vil der over. Men hun kan ikke gøre noget fordi hun siger at de har lavet en aftale med myndighederne at hun ikke gøre noget.
Hun har sagt til myndighederne at jeg ikke vil med, men de tror ikke på hende, og siger at de vil hører det fra mig.
Men jeg tør ikke at sige det, fordi så finder min far ud af det.
Min 3 søskende har det også på samme måde, og de håber også at der sker noget snart
Hilsen dreng på 14
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 14
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært hele tiden at skulle finde på undskyldninger overfor din far. Jeg kan også godt forstå, at du har svært ved at sige det lige ud til din far.
Du har en såkaldt "initiativret", og det betyder, at hvis du er 10 år eller ældre, har du ret til at fortælle Statsforvaltningen, hvordan du godt kunne tænke dig, at tingene skal være, nu hvor dine forældre er blevet skilt. Du kan ikke bestemme, men du har ret til at sige, hvad du mener.
Hvis du bruger din initiativret, skal du kontakte Statsforvaltningen og fortælle, hvad du er utilfreds med, og hvad du gerne vil ændre på. Bagefter skal din mor og far og en sagsbehandler fra Statsforvaltningen overveje, om nogle af aftalerne om dig skal være anderledes, end de er nu.
Du kan læse mere om det her >> (Og hvis du gerne vil have hjælp til det, kan du ringe til os på 116111)
De fleste forældre vil deres børn det bedste, også selvom det gør lidt ondt at høre. Jeg vil foreslå dig at tage en snak med din far og fortælle ham, at du rigtig gerne vil bruge tid sammen med ham, og at du godt kunne tænke dig at tale om, hvordan jeres samvær skal foregå.
Skriv evt. ned for dig selv, fordele og ulemper ved samværet med din far - og hvad du kunne tænke dig blev anderledes. På den måde får du måske et overblik over din situation og mulighederne. Der er mange børn og unge, som ikke synes om den måde, deres samvær med deres forældre forløber på. Men med bare en lille snak eller ændring får nogle rigtig hyggelige stunder med deres forældre efterfølgende.
Måske vil din far også kunne forstå, at når man er 14 år, er vennerne mere interessante end forældrene – og du nogle gange går glip af noget, når du skal tage over til ham. I kan evt. tale i telefon eller skype i den tid, hvor du ikke er hos ham – så I allerede har et sted at fortsætte snakken, når I ses til samvær.
Jeg håber, at du har fået nogle ideer, som kan gøre din situation bedre for dig, og jeg ønsker det bedste for dig.
Mange hilsner fra BørneTelefonen