Jeg vil ikke ødelægge min familie

Hej brevkasse.
Jeg har gået og tænkt over, at min storebror måske har brugt mig til seksuelle ting da jeg var mindre. I en periode var jeg i tvivl, om det var sandt, men siden jeg tænker på det, må det jo være sandt? Jeg har jo ikke nogle fantasier om ham eller noget, det ville jo bare være klamt.

Nå men, jeg er ret ked af det nogle gange, fordi jeg slet ikke ved hvad jeg skal gøre. Jeg har ikke sagt det til nogen endnu, så det er et ret stort skridt at skrive det til jer, når i nu publicerer det på hjemmesiden, så alle kan se det.

Jeg vil jo bare ikke ødelægge min familie, ved at sige det?? Jeg føler bare virkelig at jeg har brug for, at snakke med nogen om det, men jeg ved ikke hvordan jeg skal få det sagt.

Jeg har også tænkt på bare at glemme det, men jeg ved at det vil sidde fast i mig resten af mig liv. Og jeg kan slet ikke forstille mig, hvor forfærdeligt det må være.

Nå men jeg elsker stadig min storebror, jeg har det bare lidt mærkeligt med ham. Jeg hader virkelig min situation, men jeg kan jo desværre ikke bare glemme det. Jeg håber i kunne forstå mit brev, og måske ved hvad jeg skal gøre.

Kh mig.
PS. Tak fordi i har sådan en her hjemmeside, hvor børn anonymt kan henvende sig og få hjælp. Det tror jeg mange børn (inklusiv mig) er rigtig glad for! 🙂

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Tak for dit ærlige brev. Det må være svært at gå rundt med sådan en mistanke til sin bror i gennem længere tid, og jeg synes det er sejt, at du har fundet modet og skrevet til BørneTelefonen. Du fortæller, at du er i tvivl om hvorvidt de seksuelle overgreb virkelig har fundet sted, men jeg kan forstå ud fra dine overvejelser, som du så flot beskriver i dit brev, at det ikke længere er en mulighed for dig at bære rundt på så tung en hemmelighed selv.

Jeg kan godt forstå, at du har svært at fortælle om din mistanke til andre, da det formodentlig kommer til at påvirke din familie. Samtidig kan jeg også høre, at det er noget, som du går rundt og tænker meget på, som gør dig ked af det, og dermed allerede påvirker dig og din familie. Jeg synes derfor, det er en rigtig god idé at få talt med en voksen, som kan hjælpe dig med at snakke med din familie. Kunne det mon være en mulighed at tale med enten din far eller mor? Ellers har du måske en lærer, sundhedsplejerske eller en helt tredje voksen, som du føler dig tryg ved, som kan hjælpe dig med at få snakket med din familie. Hvem mon du tænker vil være god for dig at tale med først?

Det kan godt være svært at åbne sig op over for sine nærmeste, når det drejer sig om en svær situation. Jeg er meget imponeret af din evne til at sætte ord på dine tanker og følelser i dit brev, og jeg tænker derfor om det kunne være en idé, hvis du fx skriver nogle stikord ned inden du snakker med dine forældre eller måske endda viser dem vores breve.

Jeg kan høre på dit brev, at du uanset hvad stadig elsker din bror, og forhåbentlig bliver jeres forhold kun bedre, hvis I får talt ud om tingene. Når I taler sammen, håber jeg, at I kan finde ud af hvad mistanken handler om. Jeg håber alt det bedste for dig og din familie.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.