Jeg vil ikke mere!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S på 11 år

Desværre kan vi ikke nå at svare på alle breve, men det er godt, at du skriver igen.

Jeg kan se af dit brev, at du ikke har det godt, hverken i skolen eller hjemme hos din mor. Når din mor ønsker, at du skal bo et andet sted, er det måske fordi, hun heller ikke synes, at du trives, og måske ved hun ikke, hvad hun skal gøre, for at det skal gå bedre for dig.

Jeg kan godt forstå, at du er ked af de ord, din mor siger til dig, for det er ord, der sårer, og jeg kan også godt forstå, at det er skræmmende at tænke på, at du måske ikke skal bo hjemme hos hende. Når det bliver sagt i et skænderi, kan det virke meget hårdt, som om din mor bare gerne vil af med dig.

Men det kan godt være, at hun siger det, fordi hun ønsker, at du skal få det bedre.

Hvis din mor vil gå videre med det, skal hun snakke med en sagsbehandler i kommunen om det. De fleste kommuner har flere forskellige muligheder for at hjælpe familier, så det er slet ikke sikkert, at den bedste løsning for dig er at flytte væk fra din mor. Det kan være, at I begge har brug for støtte og rådgivning til at være sammen uden at skændes med alle de ord I får sagt til hinanden. På din kommune, kan I få gratis og anonym rådgivning. Måske vil det være noget, I kan hjælpe hinanden med at finde ud af?

Det er rigtig vigtigt, at dine ønsker bliver hørt, for det er jo dig, det drejer sig om. Derfor vil jeg foreslå, at du får en bisidder fra Børns Vilkår, der kan hjælpe og støtte dig. En bisidder er en person, der går med til møder med kommunen, og som er med for at hjælpe dig med, at dine ønsker kommer frem. Du kan læse mere om bisidderordningen på vores hjemmeside. Her kan du også se, hvad du skal gøre, hvis du vil have en bisidder.

Hvis du er i tvivl om det og har brug for at snakke med en rådgiver, synes jeg, du skal ringe til BørneTelefonen på 116 111. Her kan I snakke videre om, hvad du skal gøre.

Du spørger, om Julemærkehjem måske kunne være en god idé for dig. Man behøver ikke at være tyk for at komme på Julemærkehjem, det kan også være fordi der er andre problemer. Men det kan være, at du kan spørge sundhedsplejersken på din skole om det. Hun vil nok kunne give dig et svar.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.