Brev
Jeg vil ikke bo hos min far
Hej brevkassen
jeg vil gerne flytte hjem til min mor, da jeg ikke har det godt hos min far. men jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til min far.
Også ved jeg heller ikke hvordan jeg skal sige til min mor at jeg ikke har det godt derhjemme, og at jeg gerne vil flytte hjem til hende. –
Jeg er 13 år, har jeg så ret til selv at bestemme hvor jeg vil bo?
Jeg kun min mor hver anden uge i weekenden. og det er ikke nok for mig. Jeg har det så godt hos min mor, og jeg kan ikke være hjemme ved min far mere. men mangler hjælp til at kunne skrive et brev til dem.
Kærlig hilsen xx
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige
Jeg kan godt forstå dit dilemma. Det kan være svært, at fortælle sin far, at man faktisk har mere lyst til at bo sammen med sin mor.
Måske tænker du, at han så tror, du ikke elsker ham lige så højt som din mor? Men man kan sagtens elske begge forældre lige højt – selvom man helst vil bo hos den ene.
Jeg synes, at det er vigtigt, at du bor det sted, hvor du føler dig mest hjemme og har det godt.
Måske kan du ikke helt forstå eller forklare, hvorfor du føler dig mest hjemme hos din mor.
Men det er vigtigt, at du lytter til det, du mærker.
Det er dog også vigtigt, at dit valg er velovervejet.
Du skriver, at du kun er hos din mor hver anden uge. Men det er måske ikke sikkert, at det er det samme at bo med din mor, når du skal have en hverdag til at fungere hos hende.
Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du derfor skrive en liste med ‘for’ og ‘imod’ at bo hos din mor og din far. Altså skrive både de gode og de dårlige ting ved at bo hvert sted.
Hvis du derefter stadig har mest lyst til at flytte, så er et brev er en god idé til at fortælle dem hvordan du har det.
Du kan fx starte med at sige/skrive det til din mor? Og så til din far?
Du kunne jo skrive til din far at du vil ikke gøre ham ked af det. At du også elsker ham og du håber at se ham en masse alligevel, og lave ting sammen med ham.
Men i hvert fald i en periode godt kunne tænke dig at prøve at bo hos din eller i hvert fald bruge bo flere dage om måneden hos din mor end du gør lige nu. Hvis det er sådan du har det? Hvad tænker du om det?
Vi har også samlet nogle gode råd herinde til, hvordan man kan fortælle noget svært. Det kan måske hjælpe dig: Sådan fortæller du noget svært – BørneTelefonen
Indtil du bliver 18 år, er det dine forældre, der bestemmer, hvor du skal bo, og hvordan samværet skal være med den anden forældre.
Hvis forældre ikke kan blive enige, laver Familieretshuset en afgørelse.
Men jo ældre du bliver jo mere kan du også give udtryk for, hvad du synes er bedst for dig. Aftaler om samvær og hjemadresse skal følge barnets behov. Behov som ændrer sig over tid.
Du har ret til at blive hørt om din mening. Alle skilsmissebørn over 10 år har det, der hedder initiativret.
Det betyder, at de kan bede Familieretshuset om at holde et møde med forældrene, hvis de ikke har det godt med de aftaler, der er lavet i forbindelse med skilsmissen. Fx hvis de ønsker at bo hos den anden forældre.
Hvis det ikke hjælper at tale med dine forældre, og du gerne vil tale med Familieretshuset, kan du få en bisidder fra BørneTelefonen.
En bisidder er en voksen herinde fra, der er uddannet i børns rettigheder. Det er en voksen, som vil tage med dig til mødet, og tale med dig før, under og efter mødet.
Bisidderen er på din side, og vil hjælpe med at du forstår, hvad der sker og bliver hørt. Kunne du tænke dig at høre mere om det, kan du læse mere her: bisidder eller ringe anonymt til os på nummeret 116 111.
Jeg ønsker dig held og lykke med at komme til at bo det sted, du helst vil.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen