Jeg vil i plejefamilie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 15 år.

Mange tak for dit følsomme og ærlige brev omkring hvordan du har det.

Det lyder til, at du ikke trives derhjemme. Og ud fra de ting du beskriver, så synes jeg, ligesom dine venner, at du skal kontakte kommunen og fortælle om, hvordan tingene er hjemme i din familie. Her kan du også fortælle, at du har et ønske om at komme i plejefamilie. Så skal kommunen undersøge forholdene hjemme i jeres familie. Du kan også vise kommunen, det brev du har skrevet herind, da det også beskriver, hvordan du oplever forholdene i din familie.

Jeg synes, at det lyder meget bekymrende, at din far engang har slået dig på vej til skole og at din mor svarer nej, når du spørger hende, om de elsker dig. Jeg bliver også bekymret over, at du skriver at der ikke altid er mad derhjemme og at du ikke har nogle penge at købe noget for - hvad gør du så når du er sulten? Og hvad bliver der af de penge, som du tjener på dit arbejde? Du har ret til selv at bestemme over de penge, som du tjener på et arbejde. Hvad er det mon for noget med, at nogen i din familie siger at du skal hænge dig? Det lyder bestemt ikke som noget man siger til hinanden, heller ikke selv hvis det skulle være sagt i sjov!

Du skriver at din far er fin nok - men at du er utryg ved ham, og at du føler, at han kigger på dine bryster. Det lyder bestemt ikke rart, og det bekymrer mig, at du føler dig utryg ved din far. For det er jo forældres opgave at give deres børn tryghed og ikke utryghed! Det lyder også meget groft, hvis din familie har grinet af, at du blev kaldt luder af din bror - det er bestemt heller ikke en okay opførsel.

Det er godt at høre, at du har nogle fantastiske veninder. Det lyder også til, at du er en rigtig sød og eftertænksom pige. Og selvfølgelig skal du have det godt og trygt!  En mulighed kan være, at du spørger en af dine veninder, om de vil hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen? Du kan også få hjælp af en voksen fra BørneTelefonen, en såkaldt "bisidder" som kan tage med dig til et møde hos kommunen, hvor du kan fortælle om hvordan du har det og dit ønske om at bo et andet sted. Du kan ringe til BørneTelefonen på telefon: 116 111 og spørge mere om hvordan det foregår (her kan du være anonym), eller du kan ringe direkte til bisidderne på telefon 35 55 55 59. Du kan evt. have en veninde ved din side mens du ringer, hvis det gør det lettere.

Bisidderen hjælper også med at dine rettigheder, bliver overholdt. Og du har ret til at blive passet på og lyttet til. Derfor skal kommunen også reagere, hvis du fortælle dem det, som du har fortalt her til os. Du kan læse mere om bisidderne her: https://www.bornetelefonen.dk/bisidder-børnetelefonen

Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du er ked af det, eller hvis du har brug for flere råd omkring det derhjemme eller om skolen og din trivsel der.

Jeg håber du har fået lidt mere mod på at tage kontakt til kommunen og prøve at opsøge hjælp i forhold til hjemmesituationen!

Mange hjertevarme og kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)