Jeg vil gerne være en anden

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Når man er teenager sker der rigtig mange nye ting, man hele tiden skal forholde sig til. Det er rigtig sjovt og spændende. Dog kan det også til tider være lidt svært, da man er i gang med at finde ud af, hvem man er, hvem man ikke er og hvad man godt kunne tænke sig at være eller afprøve. Der er mange, der som dig får følelsen af: ”Vil jeg egentlig gerne være, den jeg er? Hvad nu hvis jeg kunne være på en anden måde eller være en helt anden?”

Det lyder som om, du er en utrolig sød og fornuftig pige, og er utrolig pligtopfyldende. Nogle gange kan man måske godt have behov for bare at have det sjovt og hygge sig? Er det mon sådan, du har det? Slippe følelsen af pligt og leve op til forevntninger, andre har.

Det er måske også derfor, at du synes, at ham Morten er så fantastisk. Fordi han måske ikke tænker ligeså meget over tingene? Men der er ikke noget galt med at være fornuftig og pligtopfyldende. Det er en nogle gode egenskaber at have. Det er selvfølgelig vigtigt, at man også giver sig selv lov til at slappe af og have det sjovt. Måske er det sådan nogle ting, du skal gøre mere af. Giv dig selv lov til at gøre mere af det du synes er hyggeligt og sjovt.

Jeg synes, at du skal tage en snak med dine forældre.Hvor der er tid til at snakke sammen. Nogen gange kan det være godt at snakke med en forælder i første omgang. Det tænker jeg, at du bedst kan vurdere.
Inden I skal tale, kan du sætte dig ned og forberede dig på, hvad det er, du gerne vil sige. Du kan eventuelt skrive det ned. Det kan hjælpe en rigtig meget.
Fortæl dem at du synes, det er utrolig hårdt, at de stiller så høje krav til dem, og hvad det gør ved dig. At du har brug for et puste - fjollerum, hvor det handler om at have det sjovt.
Jeg synes også, du skal prøve at tale med dem om, dit store ønske om, at starte  som ”youtuber”. Jeg tænker, at jo mere du forbereder dig, og fortæller dem, hvad du tænker, det skal handle om osv. jo bedre. Dine forældre er måske lidt bekymret omkring det, da vi ved, at det der ligger på youtube, det kan alle se.
Derfor kan du også foreslå, at I sammen kan lave nogle regler for, hvad du må lægge op, og hvad du ikke må. Dette kan måske gøre dine forældre mere trygge omkring det. Måske kan du finde et emne, du synes er sjovt og dine forældre kan sige ok for - især til de første gange.

Håber du får en rigtig god snak med dine forældre.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?