Jeg vil gerne væk fra min familie

Jeg er en helt normal pige på 15 år som ikke har det så godt der hjemme.

Jeg har i mit femten årige liv oplever flere negative ting end de fleste, blevet mobbet, misten en elsket og ikke haft det godt der hjemme.

Nu her hvor jeg er blevet ældre er der mange ting som er gået op for mig, jeg har det forfærdeligt der hjemme, og vil gøre alt for at få en ny start, en ny familie og et nyt liv. men hvordan?

Jeg håber på at i vil give mig nogle råd om hvordan jeg skal gribe det her an.

Hilsen L

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære L

Tak for dit brev. Du skriver, at du gerne vil væk fra din familie. Selvom du ikke fortæller så meget om årsagerne, får jeg en fornemmelse af, at du har gode grunde til at ønske dig en ny start.

Jeg ved ikke om du har talt med nogen andre om, hvordan du har det derhjemme? Om der er nogen, som kan hjælpe og støtte dig i at kontakte kommunen? Hvem mon kan det, en voksen (din lærer, en venindes mor eller en helt tredje)?

Vi kan også hjælpe dig, med at finde ud af, hvilke muligheder der er for dig... hvis ringer til BørneTelefonen og taler med en rådgiver på 116 111. Rådgiveren har mulighed for at sætte dig i forbindelse med en bisidder, som er en sød voksen der kan hjælpe dig med at gå til kommunen der hvor du bor. En bisidder kender dine rettigheder, og støtter dig i samtalerne og møder med kommunen.

Kommunen er dem, der skal være med til at træffe beslutning om, hvordan de bedst kan hjælpe dig. De kan vælge at tilbyde jeres familie nogle samtaler, men de kan også vælge at tilbyde dig et andet sted at bo, hvis det vurderes, at det er bedst for dig. De kan f.eks. også vælge at støtte dig i et efterskoleophold.

Du kan læse mere, om vores bisiddere og det de kan hjælpe med her: http://www.børnetelefonen.dk/bisidder

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til at komme lidt videre og få den hjælp du har brug for.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.