Jeg vil gerne væk fra min familie

Jeg BørneTelefonen

mit navn er C.

Jeg er 15 år gammel og har lige siden jeg var 6 haft problemer med mine forældre dog da jeg blev 14 begyndte det for alvor at tage fat igen lige som da jeg var 6 år gammel

Da jeg var 6 gik min mor igennem en diprimation eller det er det hun sagde hun gjorde

derfor hver gang jeg havde gjordt det mindste som hun ikke kunne lide slog hun mig meget hårdt og råbte ad mig.

Igennem 2 og et halvt år stod det på. Mine lære fandt ud af at jeg var bange for mine forældre både min mor og min far og de fik at en person til at hjælpe mig

det begyndte at stoppe lige så stille men der var perioder hvor vi havde store slags mål igen vold men trusler.

Da jeg var 9 fandt jeg ud af at mine forældre elskede min søster højere end mig jeg

det gjorde mig på

jeg prøvet at snakke med dem om det men fik besked om at det var bare en illusion dog mig og min søster kunne have gjordt det samme forkert og de ville bare snakke med hende om det med mig ville de råbe og straffe mig med havde de nu fandt okay.

Men her da jeg blev 14 til nu har vores diskussioner været daglig rutine jeg prøver at ungå mine forældre ved at være inde på mit værelse hele dagen hvis jeg kan men når jeg kommer ud. Begynder min mor at starte en diskussion op bare for at få mig til at blive sur

hun snakker aldrig i en blid tone til mig kun til min søster eller når vi har gæster ovre ellers har hun en sur tone hele tiden overfor mig. Har også snakket med hende over det men hun blev sur og det hjalp slet ikke.

Her det sidste år har jeg tænkt 3 gange på at begå selvmord og har stået med en kniv mod min hals men har bare ikke kunne gøre det

mine forældre har slet ikke lagt mærke til at jeg er mere trist omkring dem end jeg er når jeg snakker med andre.

Det jeg gerne vil høre om er om der er nogen som helst mulighed som 15 årig for at flytte væk fra sin familie

vil ikke være tæt på dem

kan ikke klare det mere…

Hilsen C.

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære C.

Det er fint, at du vælger at skrive brev og fortælle om problemerne i familien og om dine selvmordstanker. Og det er rigtig godt, at du har stoppet dig selv, når du har været aller mest trist og modløs. Det bedste, du kan gøre, er nemlig at bede om hjælp, og det har du gjort nu. Flot!

Du har haft en svær opvækst med vold og trusler, og har tidligere oplevet, at det hjalp, at en person talte med dine forældre. Men nu er den gal igen.

Det er fint, at du har prøvet at tale med din mor om problemerne, men desværre har det ikke hjulpet dig.

Når et barn eller en ung ikke har det godt i sin familie, er det Socialforvaltningen i kommunen, der skal hjælpe til at finde en løsning.

Du kan godt selv kontakte en sagsbehandler ved at ringe til kommunens hovednummer, det kan du finde på kommunens hjemmeside. Men det kan godt være lidt svært at gøre selv, så måske kunne du igen få hjælp fra en lærer, det har jo været en hjælp før. Du kan jo vise dit brev som en start på en samtale med læreren.

Du kan også få hjælp fra en bisidder her fra BørneTelefonen. En bisidder er en socialrådgiver, der kan støtte og hjælpe dig, hvis der skal være møder med en sagsbehandler i kommunen, og som kan oplyse dig om dine rettigheder. Hvis du ønsker en bisidder, kan du ringe til BørneTelefonen på 116111, så hjælper vi dig med det.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.