Brev
Jeg vil gerne væk
Hej
Jeg er 15 år gammel. Jeg er i en fantastisk familie der elsker mig, men jeg kan ikke holde ud at være her længere!
Jeg er mellembarnet. Jeg har en storebror og en lillebror som mine forældrer forguder! Jeg føler altid at jeg er dum fordi alle retter på mig og at jeg altid står i skyggen af min storebror.
Jeg har i over et halvt år haft mistanke om at jeg måske har depression men jeg har ikke sagt det til nogen. Jeg har siden maj vidst at jeg er trans, hvilket er fedt, at jeg har opdaget, men jeg kan bare ikke sige det til mine forældre…
Jeg stoler ikke på mine forældre. Jeg er bange for at jeg fortæller om ting der bekymrer mig og lige pludselig ved alle omkring mig hvad det er. Det er ikke bare noget jeg tror, det er sket før!
Da jeg fik min første menstraution gik der kun få dage før selv min onkel vidste det! Jeg havde det som om at jeg kunne gå til af skam!
I et oar år har jeg følt at jeg kunne gå til min farmor for hjælp, men jeg fandt ud af at hun manipulerede mig. Jeg kunne mærke at jeg begyndte at skifte mine holdninger til hendes holdninger så jeg besøger hende mindre og mindre.
Jeg er begyndt at gå til fester med mine klassekammerater i weekenderne, og jeg kan mærke at når jeg har fået lidt alkohol glemmer jeg de dårlige ting for en kort stund… derfor tager jeg afsted til næsten hver fest der bliver holdt i klassen
Jeg har brug for at komme væk! Jeg har socialangst hvilket gør at jeg ikke har været i skole fuld tid det sidste år, og tro mig det gør det ikke lettere med alle de problemer jeg holder for mig selv…
Mine problemmer bliver værre for hver dag der går… hver sød at hjælpe mig…
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15 årig
Jeg kan forstå på dit brev at du er mellembarnet, og selvom du har en fantastisk familie der elsker dig, så kan du ikke holde ud af at være der længere fordi, du ofte bliver rettet på og at du føler, at du ikke kan stole på dine forældre.
Du nævner, at du måske har en depression og social angst og at du har fundet ud af at du er trans. Du skriver også at alkohol ved fester hjælper dig til at glemme de dårlige ting for en stund.
Det lyder til, at du virkelig er god til at sætte ord på; hvordan du oplever din situation og hvordan du har det. Det er virkelig godt.
Du har før talt med dine forældre, hvor de så fortalte det videre. Derfor kan jeg godt følge dig i, at du ikke helt har tillid til dem. Samtidigt kan det også være vigtigt, at de ved hvordan du har det og de ting, som du har brug for deres støtte i.
Hvis du har mod på det, så kunne du måske sige eller skrive til dem, at du egentlig har noget du gerne ville dele med dem, men at ikke rigtig tør, når de før har fortalt det videre til andre. Hvis de kan love, at det bliver mellem jer, så kunne du måske prøve at snakke med dem om, at du ikke har det godt?
Måske kan du bruge bruge dit brev her til støtte, hvis du skal tale med dine forældre. Ofte kan det hjælpe at bruge dit brev, som en støtte til at fortælle dine forældre det som du har brug for.
Det kan være befriende, at få sat ord på de problemer man går med, og når du har en fantastisk familie der elsker dig, så er det måske også klar til at lytte til det, du har at sige.
Du er også meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111 eller på chatten eller sms. Der er altid en rådgiver som er klar til at hjælpe.
Det kunne måske også være en idé at kigge på rådgivningen: LGBT Ungdom  Her kan du læse mere om køn og seksualitet, forældre og se de andre tilbud der er til  unge.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen