Brev
jeg vil flytte hjemmefra
hej jeg er en pige på 16 år.
jeg hader min mor og jeg vil flytte hjemmefra, hun lader mig ikke være sammen med venner og hvis jeg er udenfor (altså ikke når jeg er i skole) i mere end 20 min så bliver jeg slået når jeg kommer hjem, her forleden havde vi fjernundervisning på grund af Corona, og jeg havde en times pause, så jeg gik en tur jeg var ude i sådan 45 min også kom jeg hjem, også kom hun ind på mit værelse og tog min tlf., smækkede min computer i selvom jeg var i gang med at lave lektier, og så begyndte hun at slå på mig og råbte “jeg håber du dør og kommer i helvede så jeg slipper for dig og at hun hader mig”
jeg vil virkelig gerne væk.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige pige,
Jeg har læst dit brev. Hvor er det godt, at du skriver herind. Det viser mig et mod, som du skal holde fast i!
Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at være hjemme. Det er meget vigtigt for mig at fortælle dig, at din mor på ingen måder må slå dig. Det er nemlig ulovligt og strafbart i Danmark at slå børn. Du har også ret til at blive behandlet med respekt og omsorg derhjemme. Det betyder for eksempel, at din mor ikke må tale til dig på den måde.
Sort på hvidt er det dog din mor, der bestemmer over dig indtil du fylder 18 år. Derfor kan du ikke selv gå ud og leje et værelse for eksempel uden din mors tilladelse.
Det betyder selvfølgelig på ingen måde, at det skal fortsætte på den måde, som det gør derhjemme. Derfor vil jeg virkelig opfordre dig til at få hjælp af en voksen, som du er tryg ved. Det kan for eksempel være en lærer, en venindes mor eller en helt tredje voksen – Det er meget vigtigt, at du får hjælp!
Vi har alle en sagsbehandler på kommunen. Sagsbehandleren kan og skal hjælpe dig, hvis de ved at din mor slår dig. Du kan ringe til din kommune, eller tage derhen for at bede om hjælp. Jeg synes helt klart, at det ville være bedst, hvis du tog en voksen med. Det kan være en svær situation at være i som 16-årig, og så er det altid rart, at have en man kender ved sin side.
Vi kan også hjælpe dig på BørneTelefonen. Vi har nemlig en bisidderordning. En besidder er en voksen, som støtter og hjælper dig, og som kan hjælpe dig med at få kontaktet kommunen og få med dig til møder. En besidder er også god at tale med, og er der, for at formidle dine ord videre. Giver det mon mening?
Det er nemlig slet ikke meningen, at du skal sidde med ansvaret alene. Det håber jeg, at du ved.
Jeg ved godt, at du lige her og nu ønsker at flytte hjemmefra. Det kan jeg godt forstå, men for mig at se, er det også vigtigt at både din mor og du får hjælp til at finde en god relation igen. Din mor kan for eksempel få hjælp til sit temperament og lære, hvordan man opdrager uden at slå eller tale grimt og nedladende. Det betyder selvfølgelig ikke, at det der sker her og nu er i orden. Jeg tænker blot på længere sigt. Giver det mon mening?
Om kommunen vælger at hjælpe dig og din mor, så I kan forblive sammen, eller om kommunen mener, du har bedre af at flytte hjemmefra på en eller anden måde, vil være op til kommunen at afgøre. Men det kan og skal blive anderledes, så du kan føle dig tryg og få den omsorg man som barn har ret til.
Hvis det hele virker lidt for overskueligt, så kan vi hos BørneTelefonen altid hjælpe dig. Du kan ringe ind til os på 116 111, hvor vi sidder klar. Så kan vi tage det skridt for skridt sammen i telefonen.
Jeg håber meget på, at du søger den hjælp, du skal have. Alle unge fortjener en ungdom uden vold og nedladende ord – Det gør du også!
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen