Jeg vil bare dø :(

Hej,

jeg kommer fra et andet land og bor i Danmark næsten 2 år. Håber, at i kan forstår hvad jeg mener.

Mine forældre er skilt, min far bor i et andet land og jeg aner ikke hvordan han ser ud. Min mor kom til Danmark i 2011 tror jeg nok. Hun havde en helt masse kærester, og nu er hun med en der hedder L.

Jeg er ikke vild med ham, han laver altid sjov og prøver at være dum. Jeg kan godt se, at min mor synes heller ikke at det er sjovt længere, hun griner falsk. Men jeg er en ærligt person og jeg griner ikke af det, nu starter problemer.

Han synes at jeg er underligt og at noget er galt med mig, fordi jeg griner ikke af ham. Jeg gider ham ikke! Han er bare så irriterende, han kalder mig for “feterøv” eller “bare røv J” (J er mit navn)

jeg tror, at han tror, at jeg er en luder eller noget lignende, jeg forstår det slet ikke. Jeg bliver nemlig meget vred når han siger det, og min mor griner bare.

Jeg elsker ikke min mor så meget som før, jeg synes at hun er blevet anderledes, det synes min mormor og morfar også. Hun har altid problemer med mig, at jeg har gjort noget forkert osv.

Jeg har selvmordstanker i lang tid nu, men jeg vil også vokse op, have en mand og 3 børne og et hyggelig hus.

Jeg er ensomt, og ved ikke hvorfor… jeg er altid glad, prøver at hjælpe så meget jeg kan, men indeni er jeg altid trist.

Jeg har ikke en god veninde, som jeg kan snakke med. Jeg har også lavt selvværd. Jeg gider ikke siger noget om det til min mor. Jeg stoler kun på mormor, hun forstår mig godt.

Jeg synes bare, at ingen kan lide mig. Hver gang tænker jeg på en kniv og mig, som ligger blodende på gulvet.

Jeg er meget genert og ingen venner har.

Jeg skærer sig selv på benene, og synes ikke, at livet er sjovt mere.

Håber rigtig, rigtig meget, at i kan hjælpe mig.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver ind og spørger om hjælp. Det lyder til, at du ikke har det godt derhjemme lige nu. Jeg kan godt forstå, at du ikke griner af L´s jokes. Det er nemlig slet ikke ok, at han kalder dig røv. Slet ikke.

Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt nogen, hvordan du har det? Du skriver, at du ikke gider fortælle det til din mor. Og jeg kan godt forstå, at du er sur på hende over, at hun ikke bakker dig op overfor L. Alligevel synes jeg, du skal fortælle hende, hvordan du har det. Det er nemlig alvorligt, når man har selvmordstanker og skærer sig selv.

Du fortæller, at du er en ærlig person. Det er en godt at være ærlig og vise det over for andre. Bliv ved med at være dig selv. Derfor synes jeg også, at du skal være ærlig overfor din mor. Sig at du har brug for, at hun bakker dig op, når L taler grimt til dig. Sig også, at du kan mærke, at hun er blevet anderledes. Og at du ikke synes, I har det så godt sammen mere.

Du fortæller, at du har et godt forhold til din mormor. Jeg tænker, det kunne være en rigtig god ide at få hende til at hjælpe dig med at tale med din mor. Måske har din mormor allerede lagt mærke til, at du ikke har det godt.

Hvis du har mod på det, så synes jeg også, du skal tale med en lærer på skolen. Det kan være rart at få hjælp fra en udenfor familien. Det kunne også være din sundhedsplejerske. Du skal nemlig have hjælp til at stoppe med at skære i dig selv. Det er også en mulighed at få hjælp fra dem, der hedder LMS. De rådgiver om selvskade. Du kan læse mere her: lmsos.dk

På BørneTelefonen har vi det, der hedder bisiddere. Det er voksne, der kan hjælpe dig med at tale med din kommune, så både du og din mor kan få noget hjælp til at få det bedre derhjemme. Du kan ringe til os på 116111 og høre mere om bisidderordningen.

Vi ønsker dig alt det bedste.

Venlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.