Brev
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre for min mor mere
Jeg er en pige på 15 år, jeg har længe haft problemer med min mor.
Men her på det sidste er hun begyndt at blive mere, og mere sur på mig, jeg ved ikke rigtig hvad det er jeg gør forkert.
det skal lige siges vi er 5 børn her hjemme, og jeg er nok det barn hun mindst kan lide, selvom man ikke rigtig kan sige det.
Hvergang jeg prøver at fortælle min mor at grunden til jeg ikke er hjemme er fordi jeg ikke har det godt der hjemme.
Igen det skal lige siges igen, min mor har haft MANGE forskellig kærester, og vi har flyttet en del rundt.
Hun har tit sat sig selv først, med hensyn til hendes lykke, hendes arbejde og hendes veninder.
Og mit forhold til min søskende er ikke særlig godt, da jeg var lille, blev jeg mobbet af min storesøster og storebror, jeg blev slået og sparket dagligt af min storebror, og min søster sagde nogen hård ting til mig, og da min lillebror blev stor nok, sluttede han sig til dem.
Og jeg har det stadig ikke godt der hjemme, og det sidder stadig i mig.
Min mor synes jeg skal hjælpe mere til derhjemme, men problemet er bare, at jeg ikke kan lide at være derhjemme, så jeg er næsten aldrig der, jeg sover og spiser meget hos mine veninder.
Når jeg prøver at fortælle hende hvordan jeg har det, bliver hun altid sur, og det ender med vi bliver uvenner, og jeg får stuerast.
Så de seneste år, er jeg begyndt at gå med det hele selv.
Jeg har også en kæreste, der gerne vil med hjem til dig, fordi vi altid kun er hos ham.
Han vil gerne se hvordan jeg bor, og møde min familie:/ Men jeg har ikke rigtig løst, jeg er “flov” over min familie, og bange for hvad der kan komme til at ske, da mig og min mor skændes dagligt, over små ting. Nogengange går det så langt, at vi ikke rigtig snakker sammen i en uge efter.
Min mor er meget barnlig anlagt, når vi skændes, og når jeg spørg i frustration, hvad det er jeg gør forkert, svare hun, at det er alt jeg gør forkert, og at jeg ikke er perfekt nok til hende, og jeg skal være mere som mine brødre, og jeg skal respekter dem derhjemme noget mere, og råber skrid til mig, og at jeg bare skal skrid ned til min far (mine forældre er skilt) og at hun ikke vil have jeg bor hjemme mere osv.
Hvilket jeg ikke forstår, hun kan få sig selv til at sige til sit eget køb og blod.
Jeg kan ikke klare det mere,
der er også tit hvor jeg ikke må lave lektier, fordi hun synes det tager forlangtid (Jeg har indlæringsvanskeligheder, så ja det tager mig lidt længere tid. )
Og at hun synes jeg skal passe min lillesøster, fordi hun skal noget, og hendes far laver noget andet, så han kan ikke passe hende.
Jeg kan ikke klare det mere, det har stået på i flere år,
hun siger også til hendes veninder, at jeg er det mest besværlige barn hun har haft, og jeg vil gerne gå i mor datter terapi, for at rede det lillestykke der er tilbage af det vi har, men det ville hun ikke, hun kan ikke se der er en rund til det.
Jeg skal bare gøre som der bliver sagt.
Ved godt det er normalt at skændes med sin mor, når man er teenager, men det er slemt, det siger mange af de folk der er omkring os, og min mor selv.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det, du fortæller, tyder afgjort på, at du bor i et hjem, der slet ikke fungerer. Og det er på ingen måde din skyld.
Det er din mor, der skal sørge for, at familien fungerer, og det kan hun ikke lige nu.
For mig at se, skal du og familien helt klart have hjælp udefra for at få styr på tingene.
Det lyder som om, at du er den eneste, der har lidt overblik over situationen. Jeg synes især, at det er utrolig flot, at du har foreslået, at din mor og du skulle gå i terapi sammen. Og hvor er det vel nok ærgerligt, at hun har afslået det med den begrundelse, at der ikke er nogen grund til det. Det passer jo ikke.
Når dine søskende er lede mod dig, så er et tegn på, at også de hver især har det svært. De er nok bare ikke gode til at tale om det. Og så kommer det ud på en rigtig dårlig måde.
Jeg vil foreslå dig, at du taler med en lærer eller en anden voksen, du har tillid til. Skolen har pligt til at hjælpe dig, så det vil være en god idé at tale med dem.
Det kan være meget skræmmende at skulle fortælle nogen om, hvad der foregår, det ved jeg godt. Men det er heller ikke rimeligt, at du skal fortsætte med at bo under forhold, der er helt uholdbare. Det er ikke godt for dig og din udvikling – og det er heller ikke godt for dine søskende eller din din mor.
Du kan også ringe til os på 116111 og få en snak med en rådgiver om, hvordan du skal gribe det hele an. Du er anonym, og det er gratis. Det vil jeg meget anbefale, at du gør.
Vi har også en bisidderordning, hvor du kan få gratis hjælp fra en voksen, som er godt inde i lovgivningen og i børns rettigheder. Prøv at se her >> bisidder
Angående din kæreste: Har du talt med ham om din familie, og om hvad der foregår?
Det kunne du jo gøre, så han er advaret om, hvad han får at se, hvis han skal med dig hjem. Så er der ikke noget, der kan komme som et chok.
Og så har han måske også nemmere ved at forstå dig, hvis du er ked af det eller frustreret over dem.
Til sidst vil jeg sige, at din mor nok har nogle svære, følelsesmæssige problemer. Det er højst sandsynlig derfor, hun opfører sig, som hun gør. Måske er hun også bange for at indrømme det overfor andre. Det kan være derfor, hun ikke vil med til terapi. Men hun er ikke den eneste, der har brug for hjælp, og jeg håber virkelig, hun vil overveje det.
Har du i øvrigt overvejet at tale med din far eller måske dine bedsteforældre om din situation? Måske kunne de hjælpe? Er det en mulighed?
Jeg håber det allerbedste for dig og din familie. Jeg håber virkelig, at I kommer til at få den hjælp, der skal til. Desværre kræver det, at nogen tør bede om det. Og der er du nok den med det bedste overblik og største mod, selvom du kun er 15 år.
Husk i den forbindelse, at BørneTelefonen kan hjælpe dig. Tøv endelig ikke med at tage kontakt!
De kærligste tanker fra
BørneTelefonen