Jeg ved ikke om min far slår min mor… (Langt brev)

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M.

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil finde sandheden om dine forældre. Og jeg kan godt forstå, at du bliver forvirret over det, du bliver fortalt.

Du fortæller, at din mor har været meget kontrollerende i gennem din opvækst, og at du gjorde oprør mod det, da du var 10 år. Det var godt gjort af sådan en lille pige, som du var dengang. Sikken et mod du har haft. Om din far fortæller du, at han har været støtten i din barndom. Selv om han har temperament lige som din mor, får jeg indtryk af, at det viser sig på en helt anden måde end din mors temperament.

Heldigvis har din mor også været sød og kærlig, men hendes dramatiske adfærd har været for voldsom. Og det har nok præget din barndom meget. Derfor er det godt at høre, at din far har støttet dig og givet dig den tryghed, som din mor ikke har kunnet.

De ord din mor har brugt om dig, er ikke uskyldige ord, og det er slet ikke i orden, at hun har sagt sådan noget til dig. Det er heller ikke i orden, at hun har bagtalt dine veninder, og det ved du heldigvis godt. Samtidig synes jeg, at det lader til, at hun med ordene om din far endnu engang prøver at kontrollere dig - denne gang kontrollere, hvad du synes om din far. Kan det være sådan, det er?

Du giver udtryk for en sund skepsis over for din mors adfærd. Det tror jeg, har været og er godt for dig. Gennem din barndom har du mest stolet på din far, når han sagde, at han ikke havde slået din mor, men nu er du kommet i tvivl. Jeg tænker på, hvad det mon er, der har gjort dig i tvivl? Ved du selv det? Kunne det være fordi, din mor igen og igen gentager det? Nogle gange bliver vi i tvivl om det, vi godt ved, når andre igen og igen fortæller os noget andet.

Du spørger, om der er en måde, du kan finde sandheden om vold eller ikke vold mellem dine forældre. Jeg tvivler på, at det er muligt at finde sandheden. Din mor hævder et, din far det modsatte. Og resultatet er, at du kommer i klemme.

I stedet for at være optaget af at finde sandheden, som du formentlig aldrig finder, vil jeg foreslå, at du prøver at træde ud af den klemme, du er i. Måske kunne du sige til både din mor og din far, at du ikke vil høre mere om vold eller problemer mellem dem. Det er deres problemer og ikke dine.

Nu er du 17 år, og du har levet længe nok med dine forældres problemer. Jeg tænker, at det er på tide, at du koncentrerer dig om dig selv og dit eget liv. Det har du ret til. Det er slet ikke i orden, at du skal blive ved med at tage stilling til dine forældres forhold.

Jeg vil faktisk råde dig til, at du henvender dig til Ungerådgivningen i din kommune. Du kan gøre det anonymt, hvis du vil. Det er kommunen, der skal hjælpe børn og unge, der ikke trives i deres familie. Og det din mor udsætter dig for og har udsat dig for er ikke i orden. Et barns trivsel påvirkes, når forældrene har så voldsomt et temperament. På ungerådgivningen kan de fortælle dig om dine muligheder for at få hjælp.

Hvis du har brug for støtte i dit liv, kan du også henvende dig til den rådgivning, der hedder Headspace http://www.headspace.dk , som mange unge har glæde af. Her kan du møde op og tale med en rådgiver - og de tilbyder også samtaleforløb.

Jeg ønsker dig alt det bedste.  Hold fast i din egen sunde stemme. Også når din mor fortæller om vold. Lad det være din egen stemme, der vurderer, hvad du synes om din far. Ikke det din mor fortæller dig. Jeg er nemlig ret sikker på, at du er lang mere i kontakt med sandheden, end hun er, når hun bliver revet med at sit store temperament.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)