Brev
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med min familie.
Jeg kan ikke lide at være hjemme mere,
Mine forældre blev skilt for nogle måneder siden. Min far har ikke boet hjemme i et år.
Mine forældre elskede hinanden på et tidspunkt, men de skændtes altid. Til sidst fandt min far ud af at han nok ville have det bedre hvis de ikke boede sammen eller var sammen mere, så han gik ind i en langsom process hvor han flyttede ud.
Min mor har været ked af det lige siden, men hun kan ikke håndtere sine følelser ordentligt, så hvis hun bliver ked af det over noget, bliver hun vred og lader det gå ud over andre som mig ved at råbe af os.
Mine forældre er en del af den samme lille arbejdsplads, og for nok et halvt år siden fandt vi ud af, at han nok har et forhold med en anden fra arbejdspladsen der er mere end hvad det ser ud til (end bare venner), og idag fik mig og min storebror den besked at de 2 nok kommer til at ses med hinanden.
Alle i min familie stresser og gør hinanden kede af det, og der er ingen der kan finde ud af at håndtere det. Jeg sidder bare på mit værelse og græder, og har brug for hjælp. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, så jeg skriver her, så jeg muligvis kan få nogle råd til hvad jeg skal gøre.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år
Hvor er det godt, du skriver ind og deler dine tanker omkring dine forældres skilsmisse. Jeg kan godt forstå, at du er ked af det. Når ens forældre bliver skilt, er der en masse følelser indblandet, ligesom der kan komme en masse svære tanker.
Det lyder til, at du lukker dig inde på værelset og altså går med bekymringerne og tankerne selv. Og det er svært og ensomt. Jo mere du hober op indeni, jo mere vil det fylde i dig. Og så er der til sidst ikke plads til meget andet.
Din mor er ked af det, hvilket kommer til udtryk ved, at hun bliver vred og råber. Det er ikke rart at opleve. Det er godt set af dig, at hendes vrede ikke har noget med dig at gøre, men at det er fordi hun ikke ved, hvordan hun skal håndtere sine følelser. Jeg tænker på, om du har prøvet at tale med hende omkring det?
Jeg ved, at det kan være svært, og måske vil du ikke bekymre din mor med din egen sorg over skilsmissen? Kan du mon genkende det? Men det er dog vigtigt ikke at gå med de svære tanker og følelser selv, og netop i en svær tid, har I begge brug for at mærke hinanden.
Det kan være en god idé at tage en snak med din mor en dag, hvor hun ikke er ked af det eller vred. Du kunne fortælle hende, at det gør dig ked af det, når hun bliver vred, og at du ikke ved, hvad du skal gøre, når alle stresser rundt.
Hvis du synes, det er svært at skulle tale med hende, kan du evt. spørge din storebror, om han vil gøre det sammen med dig. Det kan være rart at være to. En anden måde kan være at skrive dine tanker og følelser ned i et brev.
Jeg tænker også på, at det er vigtigt, at du og din bror får snakket sammen i denne svære tid. Han går måske også rundt med de samme bekymringer som dig.
Du har lige fået besked om, at din far har forhold til sin kollega, og at de nok kommer til at se hinanden. Det kan være meget svært at skulle forholde sig til, at ens forældre får nye kærester. Det giver en masse tanker og forestillinger i hovedet. Måske du kan nikke genkendende til det? For hvad kommer det til at betyde for dig og din bror? Og bliver din mor nu endnu mere ked af det og dermed mere vred?
Jeg tænker, det er vigtigt, at du får talt med din far omkring det. At du får fortalt ham, hvilke tanker og følelser, du går rundt med. Fortælle ham hvilke bekymringer du har i forhold til, at han nu ses med en ny. Også i denne situation kunne det være en god idé at inddrage din bror, eller skrive et brev.
Du står over for en ny situation i dit liv, som jeg håber, vil falde på plads for dig. Det vigtigste for dig lige nu er, at du får fortalt om, hvad der sker inden i dig. Det håber jeg, at du kan finde modet til.
Du er altid velkommen til at skrive til os igen. Du kan også kontakte os på BørneTelefonen på 116 111 eller via SMS og chat.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen