Brev
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Kære team bag BørneTelefonen.
Jeg har svært ved at starte det her brev, da jeg ikke ved hvor jeg skal starte.Jeg er 17, og føler også jeg nærmest er “for gammel” til at række ud her, men det er noget jeg har overvejet siden jeg var helt lille.
Jeg har det ekstremt dårligt herhjemme. Jeg bliver dagligt fuldstændig psykisk drænet af min mor som jeg bor med som ene forældre.
Jeg bliver dagligt kørt fuldstændigt ned, og bliver kaldt en masse grumme ting, uanset hvad jeg gør, er det aldrig det rigtige.
Hun får sådan nogle flip hvor hun bare råber så højt hun kan over så små og ligegyldige ting. Det lyder måske ikke så slemt, men når man på en daglig basis igen og igen får banket ind i hovedet at man aldrig bliver til noget og man bare er dum osv osv, så tager det virkelig hårdt på en. Jeg er nået til det punkt, hvor jeg simpelthen ikke føler jeg kan være her mere.
Jeg bliver så ulykkelig af de ting hun siger og gør, og jeg føler mig så hjælpesløs.
Jeg har prøvet og snakket med kommunen, men de var ikke ril meget hjælp, jeg har snakket med lærere og psykologer, og de kan alle sammen se at jeg er i et ekstremt toxic hjem. Men alligevel ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Hun er ikke til at tale til fornuft, fordi når vi så endelig snakker, lytter hun ikke på hvad jeg har sige, men råber isteedet om alle de ting jeg gør for dårligt i hendes øjne.
Hun for også nogle fuldstændig psykotiske flip hvor hun fx bare står og skriger ude foran min dør imens hun banker løs. Jeg føler tit jeg skal være den voksne for både mig og min lillesøster, og har skulle været det siden en hel ung alder. Dette var bare en lille del af det, men jeg er desperat, så nu prøver jeg og skrive til jer.
Kh mig
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt du har fundet modet til at skrive herind om hvordan du har det hos din mor – selvom du faktisk føler dig ”for gammel” til det. Det er du ikke!!
BørneTelefonen er til for alle børn og unge uanset alder, og jeg vil gøre mit allerbedste for at hjælpe dig på vej med hvad du kan gøre. Det du oplever hverken kan eller skal du stå alene med mere.
Du skriver om flere alvorlige ting der giver grund til bekymring for både dig og din lillesøster. Som jeg læser dit brev, lyder det som om du i lang tid har stået med et stort ansvar for at passe både på dig selv, din søster, men også din mor. Et ansvar som du som barn/ung ikke skal have. Men som du enten har fået pålagt eller følt dig nødt til at tage.
Du fortæller at din mor dagligt råber ad dig og kalder dig alle mulige grimme ting. Du bliver hånet og nedgjort med at du er dum og aldrig bliver til noget. Indimellem står hun også og banker løs på din dør mens hun skriger. Det er det man kalder psykisk vold og det er, som du selv skriver, ekstremt toxic og skadeligt at være i, og især for jer børn og unge.
Det virker som din mor af en eller anden grund ikke kan give jer den tryghed og omsorg I som børn har behov for og krav på. Derfor har I, som familie, brug for hjælp. Derfor er det vigtigt, at du får fortalt nogle voksne, hvordan du har det. Det er de voksnes ansvar, at du kan føle dig tryg og godt tilpas og det gør du tydeligvis ikke – og ifølge dit brev har det været sådan i mange år.
Du fortæller at du både har snakket med lærere, psykologer og kommunen, men uden at du følte du fik hjælp til at få det bedre.
Kære du – hvor må det bare være super hårdt at være dig! Du har forsøgt at få hjælp til dig og din søster, men er ikke blevet hørt og forstået. Det er bare overhovedet ikke okay!!
Nu ved jeg ved jo ikke hvor længe siden det er, du rakte ud efter hjælp hos dine lærere og kommunen, men måske kunne du overveje at prøve det igen?  Faktisk har dine lærere og skole et særligt ansvar for at sikre at alle børn og unge på skolen trives og har det godt – både i skolen og derhjemme.  De har en særlig indberetningspligt hvis de får kendskab til børn eller unge, der ikke trives i hjemmet.  Hvad tænker du mon om den idé?
Ellers vil jeg råde dig til at ringe til en bisidder ved BørneTelefonen. De er rigtig gode til at lytte og kan hjælpe dig med det, du har brug for som fx at deltage ved møder med kommunen. Se evt.  denne video: https://bornetelefonen.dk/video/terese-fik-en-bisidder-fra-boerns-vilkaar/
Du kan også forsøge dig med selv at kontakte din kommune igen. De tilbyder gratis og anonym rådgivning. Forhåbentlig vil de denne gang lytte til hvordan du og din søster oplever at bo hjemme hos din mor. Kunne du mon have mod på det? Du kan læse mere om at få hjælp hos kommunen her:  Anonym rådgivning i din kommune.
Jeg kan godt forstå hvis du ikke har lyst eller føler dig utryg ved at gå til dine lærere eller kommunen igen, når du ikke føler de hjalp dig sidst. Men forhåbentlig får du denne gang snakket med en person, der forstår, hvordan du har det og tager det alvorligt. Mon du kunne have mod på at prøve igen?
Ellers kan du måske i stedet vælge at gå til din egen læge og fortælle hvad du og din søster oplever. Læger har også underretningspligt hvis de møder børn og unge, der ikke trives i deres hjem.
Jeg håber du kan bruge noget af det jeg har skrevet her, og finder modet til at opsøge nogen omkring dig så du hurtigt kan få hjælp.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Husk at du altid har mulighed for at ringe, sms’e, chatte eller skrive til BørneTelefonen på 116 111 hvis du har brug for at snakke. Der sidder søde og dygtige rådgivere klar døgnet rundt.
Mange kærlige hilsner og tanker fra
BørneTelefonen