Brev
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Hej. Jeg er en pige på 15 år. Da jeg var 9-10 år gammel havde jeg selvmordstanker. Jeg blev mobbet i skolen og der hjemme havde jeg ikke nogen at snakke med. Min mormor fik kræft, så min mor og far (mest min mor) græd hver dag. Jeg fik en ny klasse i 7. Det gik okay. Jeg bliver ikke mobbet længere, men jeg kæmper stadig med lavt selvværd og engang i mellem selvmordtanker. Min mormor blev rask for et par år siden, men min mor gik ned med stress. Min far kan godt lide vin. Min mor og far kan godt lide et par flasker vin hver fredag. Det er ikke fordi de er alkoholiker, men hver gang min far drikker vin bliver han anderledes. Han bliver enten glad og laver jokes omkring mig og kalder mig navne. Han kan også blive i et mærkeligt humor hvor han ikke virker glad eller sur, men bare hvor han er en blanding. Når han bliver blandingen kan han begynde at råbe og fornærme mig. Når vi er oppe at skændes som alle er bliver jeg bange. in far slår i bordet eller ind i vægen så han ikke rammer mig. Det er ikke advarende slag, det er et slag der er meget kraftigere. Når jeg har snakket med min mor om at jeg er bange for ham når han bliver vred siger hun at det bare er noget jeg bilder mig ind. Nogen af de ting de kalder mig når vi skændes er at jeg er selvisk, utaknemmelig fordi jeg de giver mig et tag over hovedet, mad og vand og at jeg skulle blive mere som min lillesøster.
Jeg passer ikke ind. Mine forældre vil have at jeg er på en bestemt måde. De vil gerne have at de har det perfekte familie billed. Jeg har fået fortalt hele mit liv at når jeg går ud repræsentere jeg ikke kun mig selv, men hele min familie. Hvis jeg ikke ser godt ud ser de ikke godt ud. Jeg er en person over for mine forældre og jeg er en anden over for mine venner og i skolen. Hvis jeg er den person jeg er i skolen overfor mine forældre ville kigge mærkeligt på mig og begynde at skælde mig ud. Når jeg har venner hjemme hos mig og de spiser aftensmad hos os bliver der aldrig snakket. Jeg kan ikke være begge personer på engang. Den person jeg er sammen med mine venner er den jeg virkelig er. Jeg kan ikke være mig selv derhjemme.
Jeg har prøvet at snakke med mine venner om det og de siger at det bliver godt for mig at komme væk på efterskole i et år. Jeg har tænk meget på at kommer til at flytte hjemmefra når jeg bliver 18 år. Jeg vil ikke være et sted hvor jeg hele tiden bliver nedgjort. Jeg ville måske være flyttet før hvis jeg ikke havde min lillesøster. Hun ved ikke noget om det. Hun forguder min mor og far og det ville ikke være godt for hende hvis hun vidste hvordan jeg havde det.
Jeg har også gode øjeblikke med mine forældre og det er dem jeg holder fast i. Jeg har bare brug for at sige det til nogen. Jeg vil meget gerne have lidt råd til hvad jeg kan gøre. Jeg er ved at være træt af lade som at jeg er en jeg ikke er og blive fornærmet hele tiden.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Hvor var det altså godt, at du havde modet og styrken til at skrive her til brevkassen. Når jeg læser dit brev, er det tydeligt, at du er en pige, der i mange år har haft en del at kæmpe med. Til gengæld er du også en pige, der er rigtig god til at sætte præcise ord på dine tanker og følelser. Du er en pige, der snakker med din mor, når du bliver bange for din fars vrede. Du åbner dig op for dine venner med, hvordan du har det. Og du er god til at mærke efter, hvad der er det rigtige for dig. Det er super sejt. Jeg tror, at det er evner, der vil gøre det rigtig nemt for dem, der skal hjælpe dig til at få det bedre.
Det er slet ikke nogen rar følelse, når man føler, man ikke passer ind. Man kan nemlig godt komme til at føle, at det er en selv, der er noget i vejen med. Har du nogle gange haft sådan en følelse? Hvis du har, skal du vide, at du har al mulig grund til at være stolt af den, du er blevet. Og at den version af dig selv, du er, når du er sammen med vennerne, er den helt rigtige version. Din lillesøster og dig er nøjagtigt lige meget værd – I er bare forskellige. Og I har det forskelligt derhjemme.
Jeg kan godt forstå, at du bliver utryg, når din far er i det blandede humør. Og det kan føles rigtig voldsomt, når han slår i bordet eller ind i væggen – specielt hvis det kan være svært at se på ham i forvejen. Det er super sejt og modigt af dig, at du har taget det op med din mor.
Når børn eller unge ikke har det godt derhjemme, har kommunen flere muligheder for at hjælpe og støtte. Måske kunne de hjælpe dine forældre og dig til at få det bedre med hinanden. Og måske kunne de hjælpe din far, så han lettere kan styre sin vrede – og måske ikke længere kommer i det blandede humør. Du kunne måske overveje, om det kunne være en løsning for dig?
Hvis du har lyst til at kommunen skal hjælpe, kan du overveje at fortælle om de følelser du har derhjemme til en lærer eller pædagog. Måske kunne du endda vise dit brev til ham eller hende – evt. sammen med mit svar? Du kan også selv kontakte kommunen. Og hvis du selv kontakter kommunen, har du mulighed for at tage en bisidder med. En bisidder er en voksen, der kender lovgivningen og kan sørge for, at kommunen lytter til dig, og at dine rettigheder bliver overholdt. Du kan læse mere om bisidder på https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/.
Jeg tror, dine venner har helt ret i, at det bliver godt for dig at komme på efterskole. For som du selv skriver, har du også gode øjeblikke med dine forældre. Og ved, at du får det hele lidt på afstand i en periode, er der måske større fokus på, at det skal være rart for jer alle, når du kommer hjem i weekender og ferier. Hvis det er allerede nu her efter sommerferien at du skal afsted, kan du også lige se tiden an, for at få en fornemmelse af, hvordan det er at være dig derhjemme, mens du bor på efterskolen? Det er også en mulighed.
Jeg håber, du har fået lyst til at overveje nogle af mine idéer. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover – og en dejlig tid på efterskolen. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen