Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Hvor var det altså godt, at du havde modet og styrken til at skrive her til brevkassen. Når jeg læser dit brev, er det tydeligt, at du er en pige, der i mange år har haft en del at kæmpe med. Til gengæld er du også en pige, der er rigtig god til at sætte præcise ord på dine tanker og følelser. Du er en pige, der snakker med din mor, når du bliver bange for din fars vrede. Du åbner dig op for dine venner med, hvordan du har det. Og du er god til at mærke efter, hvad der er det rigtige for dig. Det er super sejt. Jeg tror, at det er evner, der vil gøre det rigtig nemt for dem, der skal hjælpe dig til at få det bedre.

Det er slet ikke nogen rar følelse, når man føler, man ikke passer ind. Man kan nemlig godt komme til at føle, at det er en selv, der er noget i vejen med. Har du nogle gange haft sådan en følelse? Hvis du har, skal du vide, at du har al mulig grund til at være stolt af den, du er blevet. Og at den version af dig selv, du er, når du er sammen med vennerne, er den helt rigtige version. Din lillesøster og dig er nøjagtigt lige meget værd – I er bare forskellige. Og I har det forskelligt derhjemme.

Jeg kan godt forstå, at du bliver utryg, når din far er i det blandede humør. Og det kan føles rigtig voldsomt, når han slår i bordet eller ind i væggen – specielt hvis det kan være svært at se på ham i forvejen. Det er super sejt og modigt af dig, at du har taget det op med din mor.

Når børn eller unge ikke har det godt derhjemme, har kommunen flere muligheder for at hjælpe og støtte. Måske kunne de hjælpe dine forældre og dig til at få det bedre med hinanden. Og måske kunne de hjælpe din far, så han lettere kan styre sin vrede – og måske ikke længere kommer i det blandede humør. Du kunne måske overveje, om det kunne være en løsning for dig?

Hvis du har lyst til at kommunen skal hjælpe, kan du overveje at fortælle om de følelser du har derhjemme til en lærer eller pædagog. Måske kunne du endda vise dit brev til ham eller hende – evt. sammen med mit svar? Du kan også selv kontakte kommunen. Og hvis du selv kontakter kommunen, har du mulighed for at tage en bisidder med. En bisidder er en voksen, der kender lovgivningen og kan sørge for, at kommunen lytter til dig, og at dine rettigheder bliver overholdt. Du kan læse mere om bisidder på https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/.

Jeg tror, dine venner har helt ret i, at det bliver godt for dig at komme på efterskole. For som du selv skriver, har du også gode øjeblikke med dine forældre. Og ved, at du får det hele lidt på afstand i en periode, er der måske større fokus på, at det skal være rart for jer alle, når du kommer hjem i weekender og ferier. Hvis det er allerede nu her efter sommerferien at du skal afsted, kan du også lige se tiden an, for at få en fornemmelse af, hvordan det er at være dig derhjemme, mens du bor på efterskolen? Det er også en mulighed.

Jeg håber, du har fået lyst til at overveje nogle af mine idéer. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover – og en dejlig tid på efterskolen. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.