Brev
Jeg ved ikke hvad der er galt med mig
Hejsa.
Her fortiden har jeg haft det rigtig svært. Der har været nogle problemer og diskutioner med min kæreste, især også mine veninder, og jeg er hellere ikke ligefrem så gode venner med mine forældre her fortiden.
Sagen er den at jeg kan mærke på mig selv, og jeg kan se det på mig, at jeg er begyndt at tabe mig. Jeg har altid holdt min vægte som jeg skulle, men det er bare som om siden oktober 2018 er det begyndt at gå helt ned. Jeg er undervægtig. Jeg har ikke lige vejet mig forløblig, men jeg kan se på mig at jeg begynder at tabe mig mere og mere. Mine knogler er blevet tydeligere, mine lår er blevet meget mindre, og det samme med min røv 🙁 Jeg kan ikke engang være i mit tøj mere, som jeg kunne fra et halvt år siden.
Jeg er virkelig så ked af det. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Når jeg siger det til min familie er de bare sådan: “Så begynd og spis noget”, fordi jeg spiser ikke rigtig så meget, og det er simpelhen fordi jeg bare ikke har lyst, og appetit til det. Især min mor er hård, hun kan fx. finde på at sige: “Du er simpelhen så tynd, det er helt ulækkert”, og det går virkelig ind og sårer mig dybt. Hun virker til ikke engang at vil hjælpe mig med det.
Mine forældre siger også til mig hvis jeg ikke selv kan finde ud af at få noget og spise, bliver de nød til at hjælpe mig, for så er jeg åbenbart ikke gammel nok til det. Årgh, jeg kan virkelig ikke forstå dem.
De “truer” mig også med at sige, hvis jeg ikke begynder at spise noget mere, så bliver jeg indlagt og får spiseforstyrrelse og bla bla bla. Og det gider jeg virkelig ikke.
Det skal lige siges jeg spiser hellere ikke særlig meget hjemme ved min kæreste, men tvinger det ned, for synes det er pineligt ikke at spise op. Har dog så også været ude og kaste op et par gange bagefter. Har også kastet op et par gange hjemme ved mig selv.
Jeg har været lidt inde og google omkring det, men har ikke rigtig fundet de svar jeg har ledt efter.
Jeg håber virkelig i kan give mig dem, for jeg er ved at blive sindsyg af det her.
-L
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære L
Tak for dit brev. Det, at du skriver herind, er i sig selv sejt. Men det er super-sejt, at du skriver så åbent og ærligt om noget, der går dig på. Du er rigtig god til at beskrive, hvad der sker og hvordan du har det. Jeg er sikker på, at den evne vil være en fordel når dig, når du skal få hjælp til at få det bedre. Jeg vil rigtig gerne give dig nogle idéer til, hvor du kan få hjælp og støtte.
Når folk omkring dig kan se, at du taber dig og er undervægtig, tror jeg, at de bliver bekymrede for dig. Når andre bliver bekymrede for dig, betyder det, at de holder af dig, og at du betyder noget for dem. Men når folk bliver bekymrede, kan de desværre godt komme til at vise det på den forkerte måde. Det ser ud som om, det er det der er sket mellem dig og dine forældre. Og måske er det også det, det handler om med din kæreste og dine veninder?
Jeg tror gerne, at dine forældre ville hjælpe dig. Men måske ved de bare ikke, hvordan de bedst kan støtte dig? Og så kommer de i stedet til at sige ting som at du bare skal spise og at du er tynd. Og det med at blive indlagt, kommer til at lyde som en trussel – selvom det måske er ment som et sted, man vil kunne få hjælp.
Ud fra dit brev kan jeg ikke vurdere, om du har en spiseforstyrrelse. Det er en læge, der skal lave den vurdering. Men når jeg læser dit brev, er det tydeligt for mig, at du ikke har det godt med din krop og din vægt. Og noget kunne også tyde på, at du har det svært med mad. Derfor tænker jeg, at du godt kunne bruge noget hjælp, så du kan få det bedre – og at tanker om krop, vægt og mad ikke fremover skal have lov til at fylde så meget.
Derfor ville det være godt, hvis du kunne komme en tur forbi din læge. Lægen kan tjekke dig og hjælpe dig til at få hjælp og støtte, hvis I finder ud af, at du har brug for det. Måske kunne du tage en med til lægen, der kunne støtte dig? Og måske kunne du vise lægen dit brev til brevkassen – evt. sammen med mit svar? Brevet giver nemlig et rigtig godt indblik i, hvad der er svært for dig. Hvis det af en eller anden grund ikke kan lade sig gøre at komme til lægen, kunne sundhedsplejersken på skolen måske være en mulighed?
I skolen kunne du også overveje at snakke med en af dine lærere? Han eller hun kan måske også hjælpe dig og dine veninder, hvis I har nogle svære diskussioner?
Du skriver, du har været inde og google uden at finde svar på dine spørgsmål. Nu ved jeg ikke præcis, hvilke spørgsmål du har søgt svar på. Men har du overvejet ”Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS)? De har både en anonym rådgivning og har rigtig meget viden om problemer med spisning, krop og vægt. Og man behøver ikke have en spiseforstyrrelse for at kontakte dem. Du kan læse mere om dem på https://hjaelp.lmsos.dk/.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover – og håber, at du virkelig vil overveje at søge hjælp og støtte. For med dit kæmpe mod og ønske om at få det bedre har du nemlig fortjent al den hjælp og støtte, du kan bruge. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen