Brev
Jeg tror min mor hader mig.
Hun hader mig.
Kvinden som har båret mig i 9 mdr, født mig, og opdraget mig – burde hun ikke elske og acceptere mig som jeg er?
Jeg føler hun hader mig, at hun er ligeglad med mig, og at alt hvad jeg gør i hendes øjne er forkert. Virkelig, alt hvad jeg gør er forkert ifølge hende.. Ja self laver jeg fejl, men slet ikke hele tiden og slet ikke så meget som hun siger. Hun udpeger altid noget dårligt ved mig, det sker sådan set dagligt. Hun tærrer på min selvtillid.
Jeg var ikke et planlagt barn, og jeg føler tit at det ville være meget nemmere hvis jeg bare slet ikke havde været der. Jeg tror min mor ville være meget gladere hvis jeg ikke fandtes, så ville jeg ikke være her til at gøre alt forkert og ødelægge alt i hendes øjne.
Hun gør så mange søde ting for mig, henter mig, laver kaffe til mig, laver min madpakke osv, og jeg er virkelig taknemmelig! Og det udtrykker jeg virkelig også, alligevel synes hun jeg er utaknemmelig osv.
Vores forhold er lidt et love hate forhold. Det ene tidspunkt er alting fint og hun er sød, det andet tidspunkt gør jeg alt forkert, og vi er dybt uvenner. Jeg forstår det ikke, jeg har ændret mig så meget for hende!
Jeg røg smøger, hash, drak hver weekend, hang ud med alle de forkerte, men jeg har ændret på ALT DET, alligevel har hun aldrig sagt hun er stolt eller synes det er godt gået af mig. Istedet brokker hun sig bare om de nye ting jeg gør galt, og jeg kan snart ikke tage det mere.
Hver eneste dag har jeg lyst til at selvskade igen, pga ting hun siger til mig. Hun får mig til at føle mig værdiløs og hun får mig til at føle mig ligegyldig og dum. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre mere.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16,
Det må være anstrengende at din mor virker som om hun ikke har lagt mærke til, hvor meget du har ændret dig for hendes skyld? Det er virkelig mange ting du har lavet om på og det må have krævet meget af dig. Det er bestemt noget du kan være stolt af! Mon du føler det hele kunne være lige meget og på en måde føler dig uretfærdigt behandlet, fordi din mor ikke har sagt at hun er stolt af dig?
Som du selv er inde på er det vigtigt at føle sig elsket, altså at mærke kærligheden fra ens forældre, søskende, en kæreste eller andre. Jeg er også enig i, at en mor bør elske og acceptere sit barn lige meget hvad. I sidste ende er det jo forældreren der er ansvarlig for hvordan deres barn er blevet opdraget og dermed hvordan det handler og opfører sig.
Når jeg læser dig brev kommer jeg til at tænke på at der er mange måder at udtrykke sin kærlighed. Der er bl.a. nogen der snakker om ”De 5 kærlighedssprog” og mener at der overordnet er fem forskellige måder man kan udtrykke kærlighed på. De mener man kan udtrykke kærlighed ved 1) at fortælle det med ord, 2) kærlige berøringer, 3) at bruge tid sammen, 4) at gøre tjenester/hjælpe hinanden og 5) at give gaver (det sidste må dog aldrig stå helt alene). Normalt er der ét ”sprog” der dominerer, men alle ”sprog” er mere eller mindre tilstede i alle mennesker. Har du tænkt over hvilket et af disse ”sprog” som dominerer hos dig og hvilket et der dominerer hos din mor? Måske er de forskellige og gør at I misforstår hinandens kærlighed lidt?
For at din mor skal stoppe med at få dig til at føle dig værdiløs, ligegyldig og dum, tror jeg det er vigtigt at du får fortalt hende hvordan du har det. Kan det tænkes, at hun måske slet ikke er opmærksom på at hun faktisk får dig til at føle dig sådan og at det gør dig fortvivlet og ked af det? På mig lyder det nemlig som om, at du det meste af tiden virkelig mander dig op og er sød overfor din mor, så måske hun ikke kan mærke hvordan hendes kommentarer rammer dig? Måske kan I få en god snak ud fra det med forskellige kærlighedssprog, og om det du elsker og savner hos din mor. Måske er savnet og følelserne en god vej ind til at finde en fælles vej for jer, så I får øje på de ting, der er gode for jer og hvilke I skal lægge væk.
Du er rigtig god til at sætte ord på hvordan du har det, men hvis det alligevel er lidt svært for dig at fortælle din mor det, kan du evt. vise hende dit brev og mit svar. Du kan lægge op til at I skal snakke om det på et bestemt tidspunkt,hvor du ved at I har ro og tid til det. Hvordan lyder det?
Det kan måske også være rart at få råd fra dine veninder eller måske en lærer du har tillid til, om hvordan du kan få det bedre med din mor. Du er også altid velkommen til at tage kontakt hertil igen hvis du har brug for flere råd til hvordan du skal komme videre. Jeg er i hvert fald glad for du skrev og ønsker dig alt det bedste med på vejen.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen