Brev
jeg tror jeg er homo
jeg er en 14 årig dreng
min mor kan ikke lide homoseksuelle, og snakker altid grimt om dem, jeg bakker altid op om sådannoget og er bange for at min mor bliver skuffet over at jeg er homo.
hvad skal jeg gøre?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng,
Tak for dit brev.
Du skriver, at du tror at du er homoseksuel, og at din mor ikke kan lide homoseksuelle. Det må være en meget vanskelig situation for dig at være i. Du er ved at undersøge og finde ud af med dig selv om du er homoseksuel, og det kan være en svær proces for nogle.
Når man har nået en form for afklaring med sig selv, kommer det ofte naturligt at man vil inddrage sin omverden i hvem man er og introducere den for evt kærester. Jeg tænker, at din mors negative udtalelser om homoseksuelle gør det ekstra svært for dig at vide/tro at du selv er homo – og også at kunne fortælle hende om det en dag. Det kan nok ikke undgå at påvirke dig i forhold til at føle, at hun har sådan et negativt syn på homoseksualitet.
Jeg får lyst til at spørge om du tænker, din mor har en fornemmelse af at du er homo? Måske har hun ingen anelse om, at hun sårer dig (fordi det også rammer dig), når hun taler grimt om homoseksuelle? Måske vil din mor få et anderledes og meget mere nuanceret syn på homoseksualitet, hvis hendes egen søn er det? Jeg håber og tror det.
Du spørger i dit brev hvad du skal gøre? Jeg kan se at du befinder dig i en sårbar situation, og at det er en meget stor opgave for dig at påtage dig at “opdrage” på din mor i forhold til, hvordan hun omtaler homoseksuelle.
Jeg tænker det kunne være godt at din mor blev opmærksom på at den måde hun omtaler homoseksuelle ikke er i orden – sådan helt generelt. Kunne der være en anden voksen, som du kunne snakke med om det? En af hendes venner måske? En lærer du har tillid til?
Du behøver ikke bringe dig selv og din situation ind i det, hvis du ikke er klar, men snakke med den voksne om at en meget fordømmende tone er ubehagelig for andre mennesker, og om han eller hun kunne tale med din mor om at holde op med det. Måske har du selv mod på det..?
Jeg vil også gøre dig opmærksom på, at der er en rådgivning for unge om det at være homo, at springe ud eller andre temaer du kunne have behov for at vende. Jeg sætter et link ind her, hvor du kan få mere viden og rådgivning: lgbtungdom.dk ungdomstelefonen
Måske ville det også være en idé, at du gør din mor opmærksom på, at der en rådgivning for unge og også for voksne, som har brug for rådgivning. Mon din mor ville have mod på at læse mere om emnet, uden at du behøver at fortælle om dine tanker om din sexualitet. Mere for at hun kan få viden om emnet og forhåbentligt se, at det er ligeså normalt, som den seksualitet hun selv har?
Du er også altid velkommen til at ringe eller sms til BørneTelefonen 116111 og snakke med en voksen om de ting du går og tænker på.
Jeg håber du kan bruge lidt af mine råd, og ønsker dig det bedste,
Kærlig hilsen
BørneTelefonen