Brev
Jeg tror at jeg er GRAVID!!!
Jeg har brug for AKUT svar
jeg tror at jeg er blevet gravid,
mig og min kæreste havde usikker samleje igår og jeg vågnede op på et tidspunkt og løb ud på toilettet får at kaste op og jeg har kvalme og hovedet pine og nogle af de andre symptomer.
Jeg vil gerne have et barn og det vil min kæreste på 14 også og jeg er 13 og er snart 14
men vi er bange for at vores forældre vil skilde os ad og jeg er bange for når at jeg for når at jeg fortæller mine forældre vil have at jeg får en abort
men vi vil ikke have en abort vi vil beholde barnet.
Må man gerne have et barn i den her alder og kan min kæreste komme i fængsel for måske at havet gjordt mig gravid og kan vores forældre skille os ad.
Hjælp jeg er virkelig bange
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årig pige
Jeg kan godt forstå, at du er bange og har mange spørgsmål, som du har brug for at få svar på.
For det første vil jeg sige, at det er meget usandsynligt, at man mærker kvalme og opkast få timer efter, man er blevet gravid. Jeg tror derfor ikke, at det er pga. graviditet, at du har kastet op og har hovedpine. Måske er du bare blevet syg?
Det andet jeg vil sige er, at du ikke skal være bange for, at din kæreste kommer i fængsel. Når I begge er under 15 år, må I gerne have sex med hinanden. Men er man over 15 år, må man ikke have sex med en under 15 år. Loven er lavet sådan for at beskytte børn/unge mod sex med voksne.
Du har ret i, at du godt kan være blevet gravid. Og det skal du selvfølgelig have fundet ud af, om du er. Du kan derfor tage en graviditetstest. Den kan du købe på apoteket eller i supermarkedet. Læs grundigt på vejledningen, så du tager den rigtigt.
Du kan også lave en aftale med din læge, hvor du også kan få lavet en test. Måske du skal overveje at tage din kæreste med op til lægen, så du ikke står alene med det? Så er I også flere ører til at lytte og to til, at huske hvad lægen fortæller.
Aftalen med lægen kan du godt lave uden, at dine forældre behøver at vide det. Men din læge kan vælge at fortælle dine forældre, at du har været der. For er du gravid, er det vigtigt, at du får hjælp fra nogle voksne.
Derfor vil jeg også råde dig til at tale med dine forældre. Hvis du er gravid, vil de jo alligevel finde ud af det på et tidspunkt. Så du kan nok lige så godt sige det med det samme, så de kan hjælpe jer.
Selvom du er nervøs for, hvad de vil sige og gøre, så tænk på, at de fleste forældre vil deres børn det bedste. De vil derfor sikkert gøre, hvad de kan for at hjælpe jer. Måske kan din kæreste hjælpe med at sige det?
At blive mor som 14 årig kan være en stor udfordring. Det er en vigtig beslutning, du skal træffe. Der vil derfor være mange overvejelser, som du skal tale igennem med voksne som kender dig, og som vil kunne støtte dig uanset hvad, du vælger.
Jeg ønsker det bedste for dig, og håber, at du får nogle gode snakke med dine forældre.
De bedste hilsner fra børnetelefonen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.