Brev
Jeg skal flytte ud af landet, men jeg har ikke lyst!
Kære brevkasse.
Mine fars arbejde går rigtig godt, og snart er vi måske endda millionære.
Men hvis vi bliver det, vil mine forældre flytte til England. Pga. de siger skatten er så høj i Danmark, at tingene ikke ville ændre sig og det ville være et kæmpe spild.
Men at flytte er det sidste jeg har lyst til! Jeg vil aldrig i livet flytte og overvejer endda at finde et andet sted at bo herhjemme i Danmark, fordi jeg ikke vil flytte til England!!
Der er måske kun 1 år till, jeg går og håber arbejder vil gå forfærdeligt så vi kan blive, i hvert fald til jeg er 18, så jeg ikke behøver flytte med.
Alt hvad jeg er vant til, ville blive ændret, jeg har læst om at være teennager i England og det er virkelig ikke noget for mig! Jeg ville skulle forlade mine bedstevenner og være nødt til at få nye. Selvfølgelig kunne jeg besøge dem i weekenderne, men det er lidt meget at rejse med fly selvom vi jo ville have råd til det, siger min mor.
Jeg elsker virkelig Danmark og mit liv er helt perfekt her. Jeg har godt sagt det, men mine forældre er sikre på jeg vil kunne lide det, men jeg vil bare virkelig ikke.
Måske vil jeg så have hjemmeundervisning, men det må da være for deprimerende bare at være hjemme hele tiden. Men hellere det end at skulle gå i engelsk skole.
Jeg vil bare blive her i Danmark, jeg foreslog min mor at jeg kunne bo og gå i skole i Danmark og så besøge dem i weekenderne og ferien, men så føler de at jeg vælge venner frem for familie, men det er jo dem, der tvinger mig!
Jeg har virkelig brug for rådgivning, da det bekymrer mig meget.
– Anonym.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller om dine bekymringer for måske at skulle flytte til England.
Jeg kan godt forstå, der kan være rigtigt meget, der gør dig utryg i forhold til, at det måske kan være noget, I skal ud i fremtiden. Jeg kan i dit brev se, at du allerede har talt med din mor om, at du ikke vil flytte. Hvor er det bare godt, at I kan snakke om det, og at du får lov til at vise dine forældre, at du er ked af, at I måske skal flytte så langt væk. Det virker som om, I faktisk godt kan snakke rigtig godt sammen, selv om de svar, du får, selvfølgelig ikke helt er det, du allermest håber på...
Hvad mon din mor vil sige, hvis du viser hende dit brev her..? Når jeg læser det, kan jeg godt forstå dine bekymringer, der kan være mange ting at spekulere over. Måske kan hun bedre forstå dine bekymringer, hvis hun læser dit brev, som er så grundigt og flot skrevet...
Måske kan du sammen med dine forældre dele dine bekymringer op i uvished, ting der ikke bliver til noget, savn, venner, eller lignende, kan det gøre det lettere at sætte ord på?
Jeg tænker, det måske kan hjælpe dig med at tale med dine forældre og få lidt mere overblik over fremtiden. I dit brev skriver du, at I måske skal flytte. Alene det at du ikke er sikker på, hvordan fremtiden vil blive, kan måske være med til at give ekstra spekulationer..? Så hvis I kan få snakket mere konkret, kan det måske være, at du bedre kan "parkere" nogle af dine tanker og koncentrere dig om at nye livet her og nu - og så tage bekymringerne, når det evt. bliver aktuelt. Jeg ved, det er lettere sagt end gjort, men jeg tror, det ville kunne befri dig for en masse tanker lige nu.
Alt efter hvordan fremtiden tegner sig, tænker jeg, du måske kan have brug for at kontakte BørneTelefonen igen. Du er altid velkommen til at sende en sms eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det kan også være en måde at få tankerne lidt på afstand og få snakket om de ting, man bekymrer sig om med en voksen, som er god til at lytte.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen