Jeg skærer i mig selv..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Dit brev og dit uddrag af din dagbog rør mig helt ind i hjertekuglen. Jeg ser dig og det du kæmper med og for. Din selvindsigt og styrke er imponerende og tydelig for mig som læser af dit brev. Det første jeg får lyst til at skrive er, at du er vigtig og det betyder noget, at du er her. Det andet jeg får lyst til at sige er, at du ikke behøver at bære de tunge ting i dit liv alene.

Der er andre, der har haft og har det på samme måde som dig og som gerne vil hjælpe en pige som dig. Jeg tror du vil kunne hente støtte og hjælp, til at begynde at gøre noget andet end at skære i dig selv når livet gør ondt inden i dig. Jeg vil virkelig anbefale Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Deres hjemmeside er rigtig god og de har også anonym rådgivning både på sms og telefonisk. Du får lige linket http://www.lmsos.dk/

Det lyder som om du gerne vil flytte hjemmefra og det kunne måske også være godt for dig. Det lyder også som om det godt kan lade sig gøre.

Kommunen har ret når de siger, at du som 18 årig kan gøre hvad du vil, men derfor kan det måske godt lade sige gøre før. Jeg kan ikke helt finde ud af, om du har fortalt din mormor, at du godt kunne tænke dig at bo for dig selv? Måske ville hun forstå det og ville kunne hjælpe dig? Det lyder som om hun gør hvad hun kan for at passe på dig - også selvom hun måske ikke helt kan give dig det du har behov for.

Jeg ved godt du måske ikke selv kan få øje på de mennesker, der holder af dig i dit liv. Men når jeg læser dit brev lyder det både til du har veninder, der holder af dig og nogle voksne, der på deres måde prøver at vise, at de er der for dig.

Jeg synes det er en god idé, at du skriver dagbog. Det kan være en rigtig god måde, at komme ud med noget af det der fylder indeni. Jeg tænker om du ved siden af din dagbog kunne lave en lille taknemmelighedsdagbog, hvor du hver dag skriver 3-5 ting ned i dit liv du er taknemmelig for. Det er en simpel måde, at træne din hjerne til også at få øje på de ting i dit liv, der gør dig glad. Det kan være små ting som at du hørte en god sang i radioen, du grinede med en veninde eller at solen har skinnet i dag. Måske kræver det lidt i starten, men prøv at gøre det hver dag i 14 dage og se om du kan mærke en forskel.

Jeg håber du har gennem mit brev har fået øje på, at du er vigtig og det er vigtigt du er her. Hvis du har brug for, at tale mere om det der fylder hos dig er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til chatten.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.