Brev
Jeg skændes tit ned min mor
Hej jeg er en pige på 15 år.
Her for et år siden begyndte jeg og min mor at skændes. Det er blevet værre med tiden. Men der var også en periode på cirka 2 måneder hvor min mor og jeg jeg ikke skændes. Men det er så begyndt igen. Jeg bliver rigtig ked af det over det. Jeg har også prøvet at snakke med hende om at jeg bliver rigtig ked af, men hun høre ikke rigtig på det jeg prøver at sige. Hun blir så rigtig sur at hun nærmest begynder at råbe. Hvad skal jeg gør?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Hvor er det godt, du skriver ind og deler dine tanker om, hvordan du har det derhjemme. Det er ikke rart at skændes med sin mor hele tiden, og derfor kan jeg godt forstå, at du bliver rigtig ked af det. Jeg håber, jeg kan komme med nogle råd til, hvordan du kan få det bedre.
Det er sejt af dig, at du har prøvet at fortælle din mor, at du bliver rigtig ked af jeres skænderier. Det kan nemlig godt være en svær samtale at tage hul på. Derfor er det også ekstra hårdt, når du føler, at hun ikke hører på det, du prøver at sige.
Det lyder til, at din mor ikke helt har forstået, hvor meget jeres skænderier påvirker dig. Derfor håber jeg også, at du har mod på at tage det op med hende igen. Jeg kan godt forstå, at det er svært, når hun bliver rigtig sur og nærmest begynder at råbe. En måde til at få gang i snakken kunne være, at du skriver ned, hvad et godt og trygt hjem er for dig. Så kunne I med udgangspunkt i det få talt om, hvad I hver især kan bidrage med, så I får talt bedre sammen.
En anden måde kan også være at vise hende dit brev, du har skrevet herind – og mit svar. Her synes jeg, du er rigtig god til at give udtryk for, hvordan du har det, og jeg ved fra andre unge, at det kan være en god indgang til en svær snak.
Du skriver, at I havde en periode på ca. 2 måneder, hvor I ikke skændtes. Jeg bliver nysgerrig på, om der var en særlig grund til, at jeres skænderier stoppede? Måske havde din mor mere overskud i den periode? Måske var I bedre til at acceptere og respektere hinandens forskelligheder? Du kan prøve at tænke over, om I gjorde noget anderledes i de måneder og bringe det med ind i snakken med din mor.
Du nævner ikke din far i brevet. Vil det være en mulighed at bringe ham ind i snakken? Måske kan han hjælpe med at få snakken med din mor? Det kan også være, at du har nogle venner, du kan dele med. De oplever måske lignende hjemme hos dem. Så kan I sammen få luft for jeres frustrationer og hjælpe hinanden til at se situationen med andre øjne.
Fortsætter jeres skænderier, er det også en mulighed at få hjælp af kommunens børne- og familie-afdeling. Her kan I få hjælp f.eks. af en rådgiver, som taler med jer som familie, og hvordan I sammen kan ændre de måder, I taler til hinanden, og måden I løser konflikter på. Måske kunne det være en god idé at få din mor med på, at familierådgivning ville være en hjælp til at få det bedre sammen. Alle kommuner tilbyder gratis rådgivning. Dvs. at du kan ringe til dem og fortælle dem om din situation, og så vil de kunne se, om de har et tilbud der kan hjælpe dig og din mor. De har nemlig pligt til at hjælpe, når nogen i en familie ikke trives. Du kan læse mere her.
Jeg håber mit svar har hjulpet dig et skridt videre på vejen og givet dig nogle ideer til, hvordan du kan komme videre. Du er altid velkommen til at kontakte os på 116 111 eller på sms eller chat. Her sidder der altid en voksen parat til at hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen