Brev
Jeg skændes tit med mine forældre
Hej, jeg er en pige på 13 år og har et problem med mine forældre. Jeg kommer meget tit op og skændes med dem over meget små ting, men jeg gør det ikke med vilje. Jeg kan ikke gøre for at jeg skændes med dem. De har sagt utallige gange at jeg er en skuffelse overfor familien. Jeg har derfor flere gange bare haft lyst til at rejse væk eller bare gå og først komme tilbage om laaang tid. Mine forældre og jeg har bare et virkeligt dårligt forhold til hinanden og de forstår slet ikke hvad jeg vil med mit liv eller mine valg jeg træffer.
Hvad synes i jeg skal gøre? Fordi jeg vil helst ik være en skuffelse overfor dem. Og jeg har allerede prøvet at tal med dem om det, men de lytter ik til hvad jeg siger.
Håber på et hurtigt svar. Kh. 13 årig pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige,
Tak, for dit brev. Hvor er det flot, at du skriver her og på den måde beder om hjælp.
Det er nemlig rigtig vigtigt, at du får hjælp til at tale med dine forældre. Og at du får nogle råd og ideer til, hvad du kan gøre.
Det er rigtig ærgerligt, at du og dine forældre skændes meget. Det er ubehageligt, at føle sig som en skuffelse og endda også få at vide, at man er det.
Du skriver, at I har et virkelig dårligt forhold til hinanden og at dine forældre slet ikke forstår dig.
Når man er 13 år, som dig, er der mange der har svært ved at tale med sine forældre. Når man bliver teenager, sker der mange ting i ens krop og sind. Derfor er der nogle der oplever, at det er ekstra svært at tale med sine forældre i en periode. Og at de kommer til at skændes og være meget uenige.
Jeg synes nu alligevel, det lyder som om, at det er lidt ekstra svært hjemme hos dig. Og uanset, hvad er det ikke okay, at dine forældre fortæller dig, at du er en skuffelse.
Det er rigtig flot, at du allerede har forsøgt at tale med dine forældre. Det er nemlig det helt rigtige at gøre. Desværre lyder det ikke som, at det har hjulpet jer.
Har du mon en anden voksen, du kan prøve at tale med? Det kan være din lærer, eller et familiemedlem, som du føler tillid til. Nogle gange, kan det være en stor hjælp blot at have én at tale med, som kan forstå dig og dine tanker.
Jeg får også den idé, at det kan være, at et år på efterskole måske kunne være en god pause for dig og dine forældre. Det er også noget du kan tale med din lærer om. Og din lærer kan faktisk også hjælpe dig med at tale med dine forældre.
Jeg kan læse, at du er en klog fornuftig pige, der vil dig selv og dine familie det bedste.
Den styrke du har brugt til at skrive her, skal du nu igen bruge til at bede om ekstra hjælp. Og tale med nogle voksne omkring dig så du kan føle dig lyttet til og hjulpet. Jeg kan foreslår du viser den voksne du vælger at tale med dit brev til os og måske også mit svar, det kan være en god måde at få startet en svær snak.
Jeg ønsker dig alt det bedste. Og husk får du brug for at snakke lidt mere, så er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, her sidder søde rådgivere klar til at lytte.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen