Jeg skændes med min mor for meget

Hej børnetelefonen.

Jeg er en 16 årig pige, som har problemer derhjemme.

Jeg skændes med min mor så meget om summe ting. Selvom de fleste af mine penge fra arbejde og mine besparelser går til hende når hun har brug for det, så bliver hun sur på mig om summe ting som hvis jeg har slået nogen.

Hver dag fortæller jeg hende st jeg elsker hende og at jeg er så glad for hende, men ligeså snart der sker noget råber hun så meget af mig. En af de grunde til vi skændes er fordi min lillesøster. Hun respektere mig slet ikke, selvom jeg laver mad til hende, vasker hende, bader hende, børster hendes tænder, passer på hende osv. Og fordi hun ikke respektere mig, bliver jeg sur.

Jeg siger det til min mor FLERE GANGE og hun lytter bare men gør ikke noget. Men lige så snart jeg råber lidt af min lillesøster fordi hun svarer tilbage med vildt meget attitude, så får jeg skylden.

Jeg har vildt meget lyst til at finde en at tale med om det.

Jeg tænkte på min storebror som lige er flyttet hjemmefra pga min mor ham altid skændes. Han er det sorte får i vores familie, og mine andre søskende kan ikke lide ham mere. Men jeg forstår ham godt nu.

Jeg føler at jeg lige så stille bliver lige som ham, selvom mine søskende godt kan lide mig. Men jeg tror min storebror er den eneste der ville forstå mig. Hvad skal jeg gøre?

Hilsen pige på 16.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 16 år.

Det lyder bare slet ikke rart, at din mor råber så meget af dig. For mig lyder det som om, at du har utrolig mange opgaver, som slet ikke er dine.
Det er ikke dit ansvar at bade og vaske din lillesøster, det er din mors ansvar.

Du kan hjælpe din mor, hvis det er noget I aftaler, men det er ikke din opgave at tage dig af din lillesøster.

Det lyder også som om, at du bruger dine penge på din mor og det er dine penge, så dem har du ret til selv at beholde og bruge selv.

Hvis du føler, at du har brug for at kende dine muligheder ift. at få hjælp til familiesituationen derhjemme, så kan du også altid kontakte den kommune du bor i. Det kan du gøre helt anonymt.

Flere kommuner har forskellige familietilbud, som de måske kan fortælle dig mere om. Det gælder om at finde det tilbud, der kan hjælpe lige præcis dig og din familie – så du kan være tryg og trives derhjemme. For det har du ret til. Du kan finde information om netop din kommune her.

Dine tanker om at tale med nogle om dine tanker, lyder som en rigtig god ide. Man skal ikke gå alene rundt og have det skidt alene.

Din storebror kunne godt lyde som en, der vil forstå dig da han har været lidt i samme situation selv og hvis du føler at han kunne være god at snakke med kunne du prøve det.

Har du også nogle andre, der kunne være gode at snakke med ? Måske en lærer fra din skole eller en anden du stoler på?

Voksne har pligt til at hjælpe børn, der ikke har det godt.

Selvom du er 16 lyder det som om, at du har et alt for stort ansvar derhjemme. Det kan være rart, at tale med andre om det man føler.

Du er selvfølgelig også velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen 116111.

Jeg tænker, at du måske på et tidspunkt kan få gavn af  vores bisidderordning. Bisidderen er en voksen hos Børnetelefonen, der kender til kommunen, og som kan støtte dig på forskellig måde i at få den rette hjælp. Du kan hurtigt komme til at tale med en bisidder, for bisidderen kontakter dig indenfor 24 timer. Ring på tlf. 116 111 og bed om en bisidder. Læse her først om anonymitet og andet: https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/?gclid=EAIaIQobChMImKzMmaCm6QIVj4eyCh32dwqFEAAYASAAEgIT2vD_BwE

Jeg synes det er enormt modigt, af dig at skrive til os. Og ved at du har gjort det, har du allerede taget første skridt mod at passe godt på dig selv og ikke tage så meget ansvar, når du ikke er ældre.

Jeg håber mit svar kan hjælpe dig videre til, hvad du kan gøre.

De bedste tanker og ønsker fra BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.