Jeg siger farvel…

Hej brevkasse/Børnetelefonen.

det er første gang jeg skriver til jer, men har brug får råd eller hjælp til ikke at forlade mit liv og min familie.

jeg står midt i en skilsmisse

mine forældre kan ikke enes om noget, men kun hvis det handler om mine problemer i skolen eller der hjemme.

min mor bruger grov vold på mig så som, slår, sparker, råber og lader mig være alene hjemme på en fredag aften.

min far er ligeglad med mig. jeg ser ham kun glad når han er sammen med sin nye kæreste og det gør mig ked af det, fordi han prøver at snakke med mig, men vi snakker ikke, men råber eller hakker på hinanden, det samme med min mor, vi kan ikke snakke normalt til hinanden. hun skal altid starte med at råbe ad mig, hakke på mig eller ignorerer mig. det er ikke sjovt at være mig.

når min familie ikke hjælper mig der hjemme betyder det at der er også problemer med lektierne i skolen. jeg får 02 eller -3 i skolen så mit liv bliver bare værre. (jeg mener ikke 02 eller -3 til dagligt, men i års karakterer).

jeg har flyttet skole en gang og jeg skal flytte igen, så jeg prøver at lukke mig ude for alt og alle i skolen. jeg har kun 2 ud af 22 venner i klassen og den ene er pisse irriterende og den anden er ikke engang kommet i puberteten endnu så han kan ikke snakke sammen med os andre(det er i hvert fald svært for ham)…….

jeg vil gerne væk fra skolen, VÆK FRA MIN FAMILIE, så jeg måske kan komme mig igen psykiskes.

jeg har det af lort til inde fra, men ude fra set mener alle omkring mig at jeg har det “fint”.

er der ikke en måde at gøre noget så man enten bliver fjernet eller kommer væk fra familie og skole bare 1 år?

jeg kan ikke skrive hilsen fordi jeg føler mig af helvede til så jeg siger bare (hej).

Ps. har prøver at begå selvmord ved hjælp af en bygning

håber i kan hjælpe mig…

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årig

Hvor er det altså bare godt, at du har modet til at skrive herind. Du skriver, at du har forsøgt at begå selvmord, og derfor er jeg rigtig glad for, at du nu beder om hjælp. For der er andre og bedre ting, du kan gøre, så du får det bedre samtidig med at din familie også får hjælp.

Lige nu er tingene så voldsomme derhjemme, at I alle har brug for hjælp. Din mor slår dig – og som du sikkert ved, er det ulovligt. Nogle børn og unge får den tanke, at de selv er skyld i volden. Men det er vigtig for mig at sige, at sådan er det ALDRIG. Det er din mor, der er den voksne, og som har ansvaret for, at du har det godt – også selvom hun nok selv har det svært pga. skilsmissen.

Du skriver, at det også er svært mellem din far og dig. Din far prøver at snakke med dig – men det ender med at I råber og hakker på hinanden. Jeg kunne forestille mig, at du savner at kunne tale med ham alene, uden at hans kæreste er der?

Jeg lægger mærke til, at du er rigtig god til at mærke og formulere, at du trænger til en pause fra konflikterne i din familie. Det kan jeg godt forstå! Du har en stor forståelse for, at problemerne hjemme helt naturligt giver dig problemer i skolen og blandt vennerne. Jeg forestiller mig, at det er svært for dig at koncentrere dig, fordi du tænker på det derhjemme. Og det er sikkert også blevet uoverskueligt at lave lektierne? Vennerne har du nok heller ikke rigtig overskud til? Det er virkelig flot, at du i så ung en alder kan se sammenhængen mellem det der sker hjemme og din skole. Du virker både moden og reflekteret – og det er styrker, der kan hjælpe dig igennem denne svære tid.

Med alt det du oplever lige nu, kan jeg godt forstå, at du har det dårligt. Du mærker det selv tydeligt men fortæller samtidig, at alle omkring dig går rundt og tror, at du har det fint. Jeg ved fra andre unge, der oplever det samme som du, at de ofte bruger en masse energi på at skjule det, der sker. Det lyder til, at du har været rigtig god til at skjule det.

Men det er ikke nogen god ide, at holde det skjult. Voksne omkring dig er nødt til at vide, hvad der foregår – så du kan få hjælp. Mon du ville kunne tale med en af dine lærere? Eller er der en anden voksen, du kan gå til? En idrætstræner, en vens mor? Den voksne vil nemlig kunne hjælpe dig med at kontakt kommunen, der kan hjælpe både dig og din familie. For der er mange tilbud til familier, der har det svært. Og det kan godt lade sig gøre at få det godt sammen igen som familie – også selvom dine forældre er skilt.

Du foreslår selv, at du kommer lidt væk hjemmefra. Det tror jeg faktisk er en rigtig god ide. Har du mon overvejet at tage på efterskole? Din kommune og dine lærere vil kunne hjælpe dig med at finde en god efterskole. Det synes jeg derfor, du skal tale med dem om.

Måske synes du, det er svært at skulle starte en snak med din lærer eller en anden voksen? Du kunne så overveje at starte med at vise den voksne dit brev og mit svar. Det kan være en nemmere måde at starte en svær samtale på.

Hvis du ikke rigtig synes, du kan finde en voksen, der kan hjælpe dig, er du meget velkommen til at ringe til os på 116111 og få en bisidder. En bisidder er en voksen fra Børns Vilkår, der kan tage med dig til møder i kommunen. Bisidderen er din hjælp. Læs mere på https://bornetelefonen.dk/bisidder

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.