Jeg savner min far

Kære brevkasse,
jeg er 9 år og ser aldrig min far.

Jeg har ikke set ham rigtig længe det er næsten et år siden sidst.

Jeg kan heller ikke komme hjem til ham særlig nemt fordi dem jeg bor sammen med, som er min storesøster på 18 og min mor på 51, ikke har kørekort men det har min far hans bil er gået i stykker og han har ikke råd til en ny

han bor hos sin bror langt vek fra der hvor jeg bor
han kan heller ikke komme hjem til mig fordi min far er ikke har været sød overfor min søster (halvsøster) dengang han boede sammen med os.
min søster kan ikke lide at være i nærheden af ham fordi hun siger han har været fysisk og psykisk voldelig over for hende.

Han ringer aldrig og tager næsten aldrig telefonen, da han er uvenner med min mor. Jeg vil dog stadig gerne se ham.
hvad skal jeg gøre for at se ham og få ham til at komme til mig?

Mvh. en pige på 9 år.

Pige, 9 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 9 år!

Hvor er du bare sej, at du skriver herind! Det er ikke nemt, at gå og savne. Det lyder som om, at du går alene med det? Det kan i hvert fald være svært.

Nu kommer der lidt forskellige idéer til, hvad du kan gøre. Det kan måske lyde lidt forvirrende. Husk, at hvis det er det, kan du altid ringe til BørneTelefonen og tale om det, der står i svaret her.

Du har ret til at se din far, selv om han og din mor er uvenner.

Det findes der regler for, i noget der hedder Forældreansvarsloven. I reglerne står der også, at både din mor og din far har et ansvar for, at hjælpe med, at du har en god kontakt til dem begge.

Du fortæller, at din søster siger, at din far har være psykisk og fysisk voldelig overfor hende. Det lyder ikke rart. Hverken for hende, eller for dig og familien. Det lyder lidt som om, at det kan være svært at savne en far, som andre i familien er uvenner med?

Måske er det svært for din mor, at lave aftaler med din far, fordi hun gerne vil passe på dig. Hvis han har haft svært ved, at være sød over for din søster i en periode, så er din mor måske nervøs for, om han kan passe godt nok på dig. Har du talt med hende om, hvorfor det er svært at få set din far?

Jeg vil fortælle dig lidt om, hvordan voksne kan få hjælp, når de er uvenner efter en skilsmisse, sådan at de kan passe på dig også. Man kan også som barn gøre noget, hvis man synes det er svært.

Når forældre ikke kan blive enige om, hvor meget deres barn skal se den forælder, barnet ikke bor sammen med, kan de kontakte Statsforvaltningen og få hjælp.

Når det sker, kan du også blive inviteret til, at fortælle hvad du synes. De voksne skal nemlig også lytte til dig.

Din far kan selv kontakte Statsforvaltningen, hvis han gerne vil lave nogle aftaler om, hvornår og hvor han kan se dig. Din mor kan også kontakte Statsforvaltningen, hvis hun gerne vil have hjælp til at lave en aftale om, at du fx kan se din far ind i mellem, på en måde hun også er tryg ved.

Faktisk er det også sådan, at når du fylder 10 år, har du ret til selv at kontakte Statsforvaltningen og bede om, at din mor og far bliver indkaldt til et møde om samvær. Det hedder "initiativret" og du kan læse mere i "boksen" her i brevet. Du kan fortælle, at du gerne vil se din far en gang i mellem og det, vil du gerne have, at der er nogen der taler med din mor og far om.

Du kan måske overveje at tale med din mor om, at du savner din far og at du gerne vil se ham. Har du mod på det?

Selv om din mor er uvenner med din far, kan det godt være, at hun kan lytte til dig og hjælpe dig med det, som du ønsker. Det kan være, at din mor og far, sammen med dig, kan lave nogle aftaler om, hvornår I kan ringe sammen, tale på Skype eller måske ses? Måske kan det være rart, at du ved hvornår, du næste gang taler med ham eller ser ham.

I kan aftale, at mødes et andet sted end dér, hvor du bor? Fx hos nogen i din familie, som kan hjælpe med, at du får en god oplevelse med at se din far. Det kan måske også gøre det lettere for din mor, at hjælpe dig med at møde ham.

Hvis det er svært, er der måske en anden voksen, som du kan tale med? Måske en sød bedstemor eller moster? Måske en sød lærer, som du kan tale med om dine tanker og som måske kan hjælpe dig med at tale med din mor.

Du kan også overveje at sende et brev til din far om, at du ønsker dig at se ham og få besøg af ham.

Jeg håber, at du kan bruge alle de mange ord til noget. Måske får du andre idéer, som virker bedre for dig. Som jeg skrev i starten, kan du altid ringe til BørneTelefonen. Der sidder voksne, som er parate til at lytte og tale videre med dig om, hvad du kan gøre.

Jeg ønsker dig alt det bedste!

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.