Jeg må ingenting

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12,5 år,

Vi vil rigtig gerne hjælpe dig – for det er klart, at du har brug for hjælp og snart ikke kan holde det ud mere. For det er meget voldsomt, sådan som din far styrer dig. Derfor kan jeg også godt forstå, at du kan få den tanke, om du skal stikke af. Men - som du selv så klogt skriver - er det ikke en god løsning.

Jeg er sikker på, at din far gør alt det her, fordi han tror, at det er det bedste for dig. Det er hans måde at passe på dig. Det er nok også den måde, han selv er opdraget på som muslim. Men det er ikke en måde, der passer med det liv, du lever i Danmark. Og det skal din far have hjælp til at forstå.

Din far må nemlig slet ikke behandle dig, sådan som han gør. Det er ulovligt. Din far og mor skal passe på dig, så du trives – og det gør du ikke lige nu, hvor du bliver tvunget til at læse så meget. Og ikke har frihed til at vælge tøj, venner og være som andre unge. Samtidig truer han dig – og selv om han ikke slår, så skriver du, at du er bange for, om han kunne finde på det. Sådan skal du ikke have det.

Du har selv være så sej, at du har forsøgt at snakke med din far. Desværre har han ikke været parat til at lytte og forstå dig. Derfor tænker jeg, at du skal have hjælp fra en voksen.

Kender du en fra familien – eller en god vens mor eller far, du vil kunne tale med? Det vil også være en rigtig god ide, hvis du kunne tale med din lærer på skolen. Din lærer har nemlig pligt til at hjælpe dig, når ikke du har det godt derhjemme.

Du kan også få hjælp af os her fra BørneTelefonen. Vi har noget, der hedder bisidder – det er en voksen, der kan hjælpe dig med at tale med kommunen. Din kommune vil nemlig kunne hjælpe både dig og din far, så I kan få det bedre sammen derhjemme. Det kan de gøre ved fx at tale med jer begge to – og sammen med jer, finde nogle regler for dig derhjemme, der ikke er så strenge.

Der findes også en hjemmeside, som jeg tror, du vil have glæde af at kigge på:http://www.etniskung.dk Her kan du læse om andre unge med lignende problemer. Og du kan læse om, hvordan du kan få anonym rådgivning af folk, der er vant til at rådgive etniske unge som dig. Der er både en brevkasse og en telefonrådgivning, og begge dele kan du måske have glæde af.

Jeg håber, du holder fast i dit mod til at få hjælp. Du har i dit brev så fint beskrevet, hvad der sker, og hvad det gør ved dig. Du kan derfor vise dit brev til den voksne, du vælger at tale med. Så vil han eller hun forstå, at du skal have hjælp.

De bedste hilsner BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.