JEG MÅ IKKE GÅ TIL FESTER, HVAD GØR JEG?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15,

Tak, for dit brev. Det er så godt at du skriver her for at få råd. Jeg kan rigtig godt forstå, at du gerne vil vær ene del af vennegruppen, og at du derfor også gerne vil med til festerne.

Når jeg læser dit brev kan jeg se, at du er en fornuftig og sød pige. Du er kommet til at bryde en aftale med dine forældre, hvilket de har svært ved at slippe. Alle kommer til at begå fejl engang i mellem, men det bør ikke blive ved med begrænse dig i din fremtid. Og jeg lægger mærke til at du har sagt undskyld, og virkelig gør hvad du kan, for at rette op på den manglende tillid. Det skal du have stor ros for.

Du skriver at dine forældre er muslimer og at du derfor har en anden baggrund end din venner har. Dette er måske medvirkende til, at dine forældre har svært ved at acceptere det med festerne.

Generelt er det meget forskelligt, hvad forældre synes ift. til fester og alkohol. De næste par år vil du nok opleve stor forskel på, hvad dine venner må. Både i forhold til dig, men også i forhold til hinanden og uanset baggrund.

Det lyder som en rigtig god og hyggelig fest, hvor der både er forældre til stede og også et slut tidspunkt.
Jeg tænker, at det faktisk er en perfekt mulighed for dig, til at vise dine forældre, at de kan stole på dig. Men også en mulighed for at dine forældre kan sende dig til fest velvidende, at der er voksne der passer på dig. Måske skulle du foreslå dine forældre at komme med, så de også kunne se dig feste og møde de andre forældre. Ville det være en idé?

Jeg kan læse, at du har sagt undskyld til dine forældre mange gange. Og det er altid en god idé at tale sammen, når man er uenige.
Jeg tænker på, om det mon kunne hjælpe, hvis dine forældre talte med nogle andre forældre om festen? Eventuelt nogle af dem, der kommer til at være med til festen? Måske kan de give dine forældre noget mere ro og tryghed omkring situationen.

En anden mulighed kan være at dine forældre taler med din lærer. Eller med din lærer og dig samtidig.. Måske kan din lærer hjælpe med at dine forældre kan forstå, hvorfor du synes det er vigtigt at komme med til festen. Og hvorfor det er vigtigt for dig at føle dig som en del af fællesskabet.

Jeg håber, at du  kan få en god snak med dine forældre, med hjælp fra andre voksne. Og ellers vil jeg foreslå dig, at bruge BørneTelefonen igen. Du er meget velkommen til at ringe eller skrive til os på 116 111, der sidder vi klar til at lytte og tale med dig.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.