Brev
Jeg må ikke bruge mine gavepenge som jeg vil.
Hej.
Jeg er meget frustreret over at jeg ikke har lov til at bruge de penge jeg får i gave.
Jeg blev konfirmeret i maj sidste år. Idag har jeg lidt mere end 10.000 kr tilbage, men jeg får ikke lov til at bruge en krone. Er vi enige om at hvis det er blevet give som en gave, har jeg lov til at bestemme over dem?.
Min mor mener at hun skal bestemme over dem. Hver eneste gang jeg forsøger at forklare hende at jeg godt kunne tænke mig at bruge lidt af dem, Siger hun “Det snakker vi om senere” eller “NEJ!”.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du synes det er frustrerende, at du ikke får lov til at bruge lidt af dine konfirmationspenge.
Fordi du har fået pengene i gave, må din mor faktisk ikke bestemme over dem, som du også selv helt rigtigt har forstået.
Forældre vil for det meste deres børn det bedste. Måske din mor er bange for, at du bruger dine konfirmationspenge rigtig hurtigt på noget, du ikke bliver glad for på længere sigt. Og at du måske kommer til at fortryde det. Dine forældre har ansvaret for dig, så længe du er under 18 år. Også økonomisk. Men derfor bestemmer de ikke over de penge, du har fået i gave.
Dine forældre kan tage en snak med dig om, hvordan du bruger pengene fornuftigt. Men i sidste ende bestemmer du selv. Måske du kan tænke lidt over, hvad du egentlig gerne vil bruge pengene på. Mange konfirmander bliver så glad for, at de pludselig har så mange penge mellem hænderne, at de kommer til at bruge dem alt for hurtigt. Måske er det derfor, dine forældre ikke har givet dig nogle af pengene?
Hvis de ved, at du er ansvarlig og ikke bare vil klatte pengene væk, så kan de bedre give dig pengene som du har ret til. Måske du kan vise dem dit brev til BørneTelefonen og mit svar til dig. På den måde kan det åbne op for en snak, hvor din mor ikke afviser samtalen med det samme. Så kan du fortælle, hvad du ønsker at bruge pengene på.
Hvis dine forældre ikke helt er med på de regler, der findes, kan de altid ringe ind til vores ForældreTelefon. Her kan voksne få gode råd, og få af vide hvilke regler der findes, ift. at bestemme over deres børn. Måske var de slet ikke klar over, at de ikke kan bestemme over de penge, du får i gave.
Kærlig hilsen BørneTelefonen