Brev
Jeg må ik være sammen med en muslim for mine forældre
Hej BørneTelefonen
Jeg står i det problem at jeg er sammen med en muslim, (jeg er selv dansk) og jeg har holdt det hemmeligt for alle i min familie fordi de ik er så glade for at jeg skulle være sammen med en muslim, men her for et par dage siden så min fætter så at jeg skrev med ham, og så her idag, sagde min fætter så til min far og mor at jeg faktisk skriver med ham. Mine forældre eller min far sagde at jeg skulle fjerne ham helt.
Hvad skal jeg gøre, han er den jeg elsker aller mest og jeg vil ik miste ham.
Hilsen den forvirret pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Jeg forstår virkelige godt, at du er splittet. Det er et stort dilemma dine forældre sætter dig i. På den ene side har du sikkert ikke lyst til gå dem imod. På den anden side, vil du ikke miste drengen. Jeg forstår godt, at du er ked af det.
Jeg er sikker på, at dine forældre kun vil passe på dig. Og at det er derfor, de siger, at du skal stoppe med at skrive med drengen. Men det gør det selvfølgelig ikke lettere for dig.
Måske havde dine forældre også haft det lidt svært, hvis du havde fundet en dreng, der ikke var muslim, selvom de siger det er grunden? Jeg tænker derfor, at det måske vil kunne hjælpe at snakke med dine forældre om, hvad de er så bekymret for? Handler det om religion og den måde muslimer bliver fremstillet på i medierne? Eller handler det måske snarere om, at du er begyndt at snakke med fyre?
Lige meget hvad tænker jeg, at det ville kunne hjælpe både dig selv og dine forældre at få en god snak. Så de kan fortælle, hvad deres bekymring helt konkret går ud på. Og så du kan fortælle dem, hvilket dilemma du nu står i. Måske vil I sammen kunne nå til en fælles forståelse om, hvordan I skal håndtere situationen? For igen af jer kan være tjent med, at du bliver nødt til at holde dit forhold hemmeligt. Så har du jo ikke mulighed for at få hjælp fra dine forældre, hvis du pludselig får brug for det.
Jeg tænker, at det nogle gange kan være nemmere at tage snakken på tomandshånd. Så måske kan du snakke med din mor om situationen en dag, hvor I to bare er hjemme? Fædre og fætre kan nogle gange godt være lidt overbeskyttende, når det gælder en datter eller en kusine, så jeg tænker umiddelbart, at det vil være nemmest for dig at starte med din mor. Men det kan også være, at du synes, at dit forhold til din far, gør det nemmere at tale med ham først.
Du kan måske endda foreslå din mor eller far at invitere ham du har et godt øje til over forbi en dag. Så de selv kan snakke med ham? Måske vil de endda få en idé om, hvad du selv ser af gode ting i ham og glemme religionen for en stund?
Er det svært at få sagt, kan du altid vise din mor dit brev og mit svar. Du kan derudover altid foreslå dine forældre at ringe til Forældretelefonen på 35 55 55 57, hvis de har behov for at snakke med andre om jeres situation, eller hvis de er i tvivl om, hvordan de skal passe bedst på dig i denne situation. Husk ikke at lægge skjul på, at det faktisk ville betyde meget for dig, hvis de prøvede at lægge deres fordomme væk for en stund.Og gav ham din kæreste en chance.
Jeg ved, at der er mange unge, der står i din situation og måske vil det kunne hjælpe dig at læse deres breve og svar: https://www.bornetelefonen.dk/brevkassen#?filter=muslim. Du er derudover også altid velkommen til at ringe anonymt til os på 116 111.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen