Brev
Jeg lyver
Hej BT
Jeg er en pige på 13 år og jeg har haft anoreksi i sådan 2 år nu.
Jeg er i behandling og jeg er i fase 3 (den sidste fase). Jeg skal spise “formiddagsmad” og “eftermiddagsmad” ovre i skolen men jeg gør det aldrig. Der er ingen der ved det men jeg smider det altid ud i en skraldespand på vej hjem.
Jeg har det ellers ikke som om jeg har en spiseforstyrrelse mere og jeg tror grunden til at jeg gør det er fordi jeg bare virkelig ikke kan spise det og fordi det er blevet en vane. Jeg taber mig ikke af det men jeg tager heller ikke så meget på i forhold til at jeg vokser rigtig meget lige nu.
De er begyndt at lægge mærke til at jeg ikke tager så meget på, på klinikken men de tror bare at jeg har et godt stofskifte. Jeg får det dårligt hver gang jeg snakker om for og eftermiddags mad og selv min mor tror at jeg spiser det.
Jeg har det virkelig dårligt med at lyve for min mor og det har stået på i lang tid nu.
Jeg vil virkelig gerne fortælle det til dem allesammen men jeg kan ikke.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år!
Du bærer på en hemmelighed, du ikke skal gå alene med. Derfor er det godt, at du starter med at dele den med os. Tak for det!
Jeg kan virkelig godt forstå, at du ikke kan lide at have hemmeligheder om maden. Du ved sikkert godt, at både din mor og personalet har været bekymrede for dig på grund af spiseforstyrrelsen. Og jeg kan forestille mig, at du helst ikke vil skuffe dem. Måske er det derfor, det er så svært at være ærlig om maden?
Men, hvad mon der ville ske, hvis du helt ærligt fortalte dem sandheden. Hvordan ville de reagere, hvis du sagde, at det faktisk var vigtigt for dig ikke at holde noget hemmeligt for dem. Og at de derfor skal vide, at du smider maden ud.
Mit bedste gæt er, at de vil være lettede over, at du er ærlig. Og at de vil gøre alt, hvad de kan for finde nogle aftaler omkring mad, som du bedre kan være med til end dén aftale, der er lige nu.
Jeg tror, at personalet har masser af erfaringer med, at man i den fase, som du er i, stadig kan have ting, der er svære at gøre, selv om man gerne vil samarbejde og overholde aftaler. Derfor tror jeg også, at de har andre idéer til, hvordan I kan gøre, som måske virker bedre for dig.
Måske kan I også sammen finde på andre ting, du kan spise om formiddagen og om eftermiddagen. Det kan også være, at det kan hjælpe dig at få hjælp fra din lærer eller en god ven, som måske kan spise sin mad sammen med dig, mens du spiser din.
Problemet med at være stille om, at man ikke kan overholde sine aftaler, er, at man ikke får dén hjælp, der er nødvendig. Ofte holder vi ting hemmeligt, fordi vi ikke vil skuffe andre. Eller fordi vi frygter, at der vil ske forfærdelige ting, hvis vi siger det. Men tit er det en stor lettelse når vi tager mod til os og får prikket hul på bylden – altså får fortalt sandheden.
Mit bedste gæt er, at din mor og personalet på klinikken vil blive enormt glade for, at du viser dem tillid. Og det viser du dem ved at fortælle ærligt, hvad der er svært lige nu.
Du kan overveje at vise din mor og personalet dit brev til os og mit svar tilbage. Så har I måske en god måde at starte en snak med hinanden på.
Jeg ønsker dig masser af held og lykke
Mange hilsner fra BørneTelefonen