Jeg kan ikke tilgive

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige pige

Tusind tak for dit kloge brev. Du har været igennem en sygdom, som ikke bare forstyrrer kroppen, men lige så meget tankerne, som du selv skriver. Det er dejligt at læse, at du har vundet over anoreksien, og er glad igen. Til lykke med det. Du er nu så langt fra at være ”syg i hovedet”, som man kan komme. For du kan i dén grad tænke klart og mærke dig selv, og meget præcist beskrive dine tanker og følelser.

Jeg kan godt forstå dig, når du fortæller, at du føler dig krænket, flov og alene. Du blev jo meget sur, da du fandt ud af, at dine bedsteforældre vidste besked, så jeg tænker, at du må have troet, at dine forældre var helt klar over, at det ikke var dit behov at skulle dele din sygdom med nogle andre nu. Jeg forstår, at du bliver sur og ked af det over, at de deler din sygdom med alle.

Nu vil jeg give dig en positiv vinkel på denne sidste uge (hvor du har følt det gik ned ad bakke), som jeg fornemmer, du ikke selv har set endnu:

Når du bliver sur og tvær, og føler dig krænket, så har du fat i noget vrede. Vrede er en følelse, som søde unge piger tit undertrykker. Når nogen eller noget går ind over den søde piges grænser, så bliver hun ikke gal, råber og skriger, men vender sin vrede indad, og bliver mut og trist.

Det er en langt sundere reaktion at blive "godt gammeldags vred" engang imellem (når der er en grund til det), og få sagt ”Hér går min grænse!”. Måske synes du, at jeg er på helt galt spor her, men jeg tænker:
Det er positivt, at du kan mærke vrede, og at det gør ondt ikke at blive lyttet til. For så er du i kontakt med dine følelser. Selvom det er ubehageligt, så er dét altså tegn på, at du er psykisk sund. Jeg synes ikke, at du overreagerer - du reagerer bare.

Du og din familie har været påvirket af anoreksien, men I har måske ikke den samme oplevelse af den. Jeres behov for hvad der nu skal ske, er åbenlyst ikke helt ens. Du lyttede på din mor og accepterede, at hun havde brug for at kunne snakke med sine forældre om dig. Det er en super god model for, hvordan I kan komme videre: Lyt til hinanden.

Jeg tror, at det er vigtigt, at du og dine forældre og søster meget snart får sat jer sammen og talt denne konflikt igennem. Tror du ikke, det vil kunne lade sig gøre at få lavet et familiemøde?
Jeg tænker også på, om du mon også har en god veninde du kan snakke med? Det hjælper næsten altid på triste tanker at få lettet sit hjerte til en god ven. Du må ikke gå alene rundt med tanker om selvmord.
Har du brug for at snakke eller få flere råd om din situation, så kan du altid ringe eller chatte med os. Pas rigtig godt på dig selv.
De kærligste hilsner, BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.