Jeg kan ikke styre det

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Hvor var det godt, du kom i tanke om at skrive herind. Jeg kan godt forstå, det gør dig forskrækket, at du reagerer så voldsomt på lydene derhjemme, og det lyder ikke spor rart, at du må skrige i en pude eller slå dig selv for at holde det ud. Det er godt, du reagerer på den bekymring nu, for det er ikke meningen, at man skal gå og have det på den måde.

Du siger, at det kun er dig selv, der ved noget om, at du har det sådan, og at du bliver helt såret over at tænke på, at du kan have den slags tanker. Nogle gange kan det godt være rigtig svært at fortælle andre, at man kan have tanker, som ikke er "pæne". Vi lærer jo, fra vi er små, at vi skal "styre vores temperament", at vi ikke skal fylde for meget, råbe for meget, være for vrede. Men vrede er en naturlig følelse, som også skal have lov at være der. Og hvis man holder vreden for meget inde, kan den på en måde vokse sig større indeni. Måske kan du genkende det?

En følelse som vrede kan også bruges på en god måde. F.eks til at mærke, hvornår noget går over ens grænser og føles forkert. I sådan en situation kan vreden bruges til at sige fra overfor det, man ikke synes er i orden.

Jeg tror, du kan mærke dig selv rigtig meget - og det lyder faktisk også som om, du kan mærke andre rigtig meget. Det kan være en virkelig værdifuld evne at have, for det gør, at man kan være rigtig god til at fornemme, om andre er glade, kede af det eller sure - og om de lige har brug for et kram f.eks. Men det kan også gøre, at man bliver ekstra følsom og har brug for fred og ro - måske lidt mere end andre. Og så kan man f.eks. blive påvirket af ting, som ellers burde være "småting" - som f.eks. når nogen nynner, hoster, klikker med en kuglepen mm.

Jeg tror, det kunne være rigtig godt, hvis du kunne tale med din mor om, at du har de her tanker - og at du har haft det sådan i et stykke tid. Det er hverken unormalt eller forkert at have det sådan, men jeg forstår godt, hvis du har tænkt, at det var det. Og hvis du måske har tænkt, at andre ikke ville forstå det, hvis du fortalte om det?

Hvis det ikke lige er så let at sige det til din mor, kunne du måske starte med at tale med en anden voksen om det. Måske sundhedsplejersken på din skole. Eller en sød lærer, som du kan få lov at tale med i fred på et tidspunkt. Du kan måske bruge dit brev her, for det fortæller så godt, hvordan du oplever det. Jeg ved fra andre børn, der har skrevet og ringet til os, at det nogle gange er lettere at vise noget, man har skrevet ned, hvis man gerne vil tale med en voksne om noget vigtigt, der er svært at få sagt.

Jeg tror nemlig, at det er vigtigt, at de voksne omkring dig ved, at du reagerer stærkt på lyde, så de kan hjælpe med at give dig plads og ro, når du har brug for det. Måske vil det også være rart for dig at tale med en, som ved mere om at have det på den måde. Det vil jeg faktisk tro, at sundhedsplejersken gør, og ellers kender hun måske en, der kunne være god for dig at snakke med.

Det håber jeg, du har mod på at prøve - så du ikke længere skal gå og have det sådan.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.