Brev
Jeg kan ikke overskue det her mere
Hej
Jeg er en pige på 16 år. Det her er svært.
Min familie er ikke god synes jeg. Jeg har det virkelig svært med dem. Vi er ikke gode til at kommunikere. Jeg bor sammen med min storesøster, mor og far.
Jeg har en ældre storebror som er flyttet ud. Lige siden jeg kan jeg huske at mig og min søster har skændtes voldsomt. Vi har også kunne Nes om mange ting, plus det er kommet meget naturligt (fordi hun er min storesøster) at jeg har set op til hende. Hun er min mors ynglingsbarn. Udentvivl. Det kan godt være at min søster, far eller mor ikke kan se det, men det er meget tydeligt, for mig og andre.
Her på de sidste par år har der været mere slås med i vores skænderrier. Hun er større og stærkere end mig, så det er nok også mere mig det kan ses på.
Det her er så den svære del: Min mor og far er begyndt at tage hendes side i mange ting (det gjorte de i forvejen) og begynder nu også at “slås”. De slår mig ikke rigtig men de tager mig hårdt i armen og trækker mig op ad trapper eller smider mig mod gulvet. Hvis du vil have et billede er det lidt lige som måden Den Onde Stedmor behandler Askepot på i Askepot.
Vi skriger ad hindanden uden at forstå og slagene efterlader mærker. Nogle gange store mærker.
Jeg fik på et tidspunkt et blåøje fra min søster og fordi jeg synes det er pinligt fortalte jeg bare en løgnhistorie for folk som spurgte.
Jeg har fortalt det til resten af min familie, men det er lidt som om det er blevet en joke. “ÅÅhh nu var du uartig igen, hva?” agtigt. Eller også griner de bare lidt ad det og lader som om det ikke er sket.
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre omkring det. Jeg kan mærke at jeg ikke kan overskue al det her endnu engang. Det ender altid med at jeg sidder op på mit værelse og græder, mens jeg kan høre min søster (og nogle gange min mor) kalde mig noget grimt.
Du må ikke tro at det her sker uden nogle grund. Det er tit fordi at jeg starter med at flippe ud eller at min søster starter med at flippe ud og det næste bliver så det næste og såden går det til.
Jeg kan bare ikke overskue det. Jeg kan mærke alle mine kræfter forsvinde hvergang det er sket. Som om al livsglæden forsvinder.
Jeg holder meget af min familie, men det her ødelægger os altid.
Normalt plejer vi at ignorere det efter, men det kan jeg altså heler ikke længere.
Det sker ikke så ofte nu som før i tiden og jeg ved ikke rigtig hvad det var som holdte det lidt tilbage i den tid. Men det er sket nogle gange nu.
Mine forældre tager på arbejde og min søster på gymnasie, så det er heler ikke fordi at vi står og irritere hindanden hele dagen.
Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har overvejet lidt om vi skal gå i terapi eller om jeg skal gå i terapi. Jeg ved heler ikke lige hvordan jeg kan få sagt den ide til dem.
Jeg ved heler ikke om det her overhoved er normalt. Hvis det er, og det håber jeg virkelig ikke det er, fordi det er overhoved ikke sjovt, så kan i måske sige det eller komme med nogle forslag om hvodan det kan stoppes.
Jeg ser det ikke som misbrug eller som noget andet inde for det. Jeg ser det bare som et familieproblem som ikke bliver kommunikeret og som et problem som man ikke ved hvordan man skal kommunikere.
Jeg tror ærligtalt at hele problemet er mig. Jeg har overvejet at flytte ud når jeg når til Gymnasiet – jeg går lige nu på efterskole. Altså med en veninde eller noget. Men det ved jeg ikke om kan løse noget. Det kan jo også godt være at jeg så mister forbindelsen til dem og det vil jeg ikke. For når vi ikke er sådan hygger vi os meget sammen og har det sjovt.
Jeg har en god familie – Det ved jeg inders inde. Eller i det mindeste håber jeg det.
Jeg håber at i/du kan hjælpe mig, for jeg har virkelig brug for hjælp.
Venlig Hilsen
En pige på 16 år
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 16 år
Tak for dit brev. Når jeg læser det du skriver kan jeg nærmest mærke hvor svært du har det. På den ene side er du rigtig glad for din søster og din familie. På samme tid bliver du behandlet dårligt og føler dig utryg i din familie. Det lyder utrolig hårdt og jeg forstår så godt at du ikke kan overskue situationen og at du helt mister livsglæden. Jeg kan sagtens genkende dit billedet af ‘Askepot’. Du skal vide at jeg synes du er sej, for det kræver mod at bede om hjælp, især når dig og din familie har opbygget en vane med at ignorere det der foregår og ikke snakke om det.
Uenighed og skænderier i familien er helt almindeligt – både mellem forældre og børn og mellem søskende. Når skænderier udvikler sig til at man ‘slås’ så er det til gengæld slet ikke okay – det er helt forkert. Det er forbudt at ‘slå’ børn – og det er også forbudt at ‘tage fat i’ børn. Alle børn har ret til et trygt hjem, hvor der ikke er vold! Og det er de voksnes ansvar at sørge for det! Læs mere om dine rettigheder her.
Selv om du godt kan se at det nogen gange starter med at det er dig der ‘flipper ud’ så er det stadig ikke okay når skænderierne udvikler sig til at du bliver hevet i, så du får blå mærker og øjne. Ligesom dig er der mange, der føler at de selv er skyld i at de bliver slået. Skyldfølelse er helt almindeligt. Men det er aldrig børns skyld når de bliver slået i familien. Det skal stoppes uanset om det er søskende eller forældre der slår.
Du har ret til hjælp fra kommunen, når du er udsat for vold i hjemmet. Jeg synes det er rigtig vigtigt at du og din familie får noget hjælp til det der er svært – og samtidig til at bevare alt det gode som heldigvis også er der. Du foreslår terapi og det kan være en af de ting kommunen kan gøre for at hjælpe. Hvis du skal tale med kommunen om noget, der sker i din familie, har du ret til at få en bisidder til at hjælpe dig. Læs mere om dine rettigheder her.
Vi hører ofte om nogen, som er bange for hvad der kan ske i deres familie hvis de fortæller til kommunen at de bliver slået. Derfor kan det være en god ide at snakke det godt igennem først. Mon du har en lærer på efterskolen som du har særlig tillid til? Eller måske en lærer fra folkeskolen? Eller andre? Voksne der hører om at børn/unge bliver udsat for vold i hjemmet har pligt til at hjælpe.
Du kan også i første omgang google din kommunes navn og ’anonym rådgivning for unge’. Så vil du finde nummeret på en rådgivning, der uforpligtende vil kunne oplyse dig om, hvordan din kommune vil kunne hjælpe dig og din familie (med familieterapi eller andre former for støtte). Det er lidt forskelligt hvilken form for hjælp, kommuner tilbyder.
De vil også kunne fortælle dig om dine muligheder for at flytte hjemmefra efter efterskolen – eller andre ting, du ønsker svar på.Hvis du ikke kan finde nummeret – kan du ringe til os på tlf. 116 111, så hjælper vi med at finde det.
Som sagt, så synes jeg du er helt utrolig sej fordi du fandt modet til at skrive til os.  Askepot var også sej ligesom dig og fandt modet til at gøre noget ved sin situation. Så hold fast i dit mod og brug det til at få snakket med en voksen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen