Jeg kan ikke overskue det her mere

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 16 år

Tak for dit brev. Når jeg læser det du skriver kan jeg nærmest mærke hvor svært du har det. På den ene side er du rigtig glad for din søster og din familie. På samme tid bliver du behandlet dårligt og føler dig utryg i din familie. Det lyder utrolig hårdt og jeg forstår så godt at du ikke kan overskue situationen og at du helt mister livsglæden. Jeg kan sagtens genkende dit billedet af ‘Askepot’. Du skal vide at jeg synes du er sej, for det kræver mod at bede om hjælp, især når dig og din familie har opbygget en vane med at ignorere det der foregår og ikke snakke om det.

Uenighed og skænderier i familien er helt almindeligt – både mellem forældre og børn og mellem søskende. Når skænderier udvikler sig til at man ‘slås’ så er det til gengæld slet ikke okay – det er helt forkert. Det er forbudt at ‘slå’ børn – og det er også forbudt at ‘tage fat i’ børn. Alle børn har ret til et trygt hjem, hvor der ikke er vold! Og det er de voksnes ansvar at sørge for det! Læs mere om dine rettigheder her.

Selv om du godt kan se at det nogen gange starter med at det er dig der ‘flipper ud’ så er det stadig ikke okay når skænderierne udvikler sig til at du bliver hevet i, så du får blå mærker og øjne. Ligesom dig er der mange, der føler at de selv er skyld i at de bliver slået. Skyldfølelse er helt almindeligt. Men det er aldrig børns skyld når de bliver slået i familien. Det skal stoppes uanset om det er søskende eller forældre der slår.

Du har ret til hjælp fra kommunen, når du er udsat for vold i hjemmet. Jeg synes det er rigtig vigtigt at du og din familie får noget hjælp til det der er svært – og samtidig til at bevare alt det gode som heldigvis også er der. Du foreslår terapi og det kan være en af de ting kommunen kan gøre for at hjælpe. Hvis du skal tale med kommunen om noget, der sker i din familie, har du ret til at få en bisidder til at hjælpe dig. Læs mere om dine rettigheder her.

Vi hører ofte om nogen, som er bange for hvad der kan ske i deres familie hvis de fortæller til kommunen at de bliver slået. Derfor kan det være en god ide at snakke det godt igennem først. Mon du har en lærer på efterskolen som du har særlig tillid til? Eller måske en lærer fra folkeskolen? Eller andre? Voksne der hører om at børn/unge bliver udsat for vold i hjemmet har pligt til at hjælpe.

Du kan også i første omgang google din kommunes navn og ’anonym rådgivning for unge’. Så vil du finde nummeret på en rådgivning, der uforpligtende vil kunne oplyse dig om, hvordan din kommune vil kunne hjælpe dig og din familie (med familieterapi eller andre former for støtte). Det er lidt forskelligt hvilken form for hjælp, kommuner tilbyder.

De vil også kunne fortælle dig om dine muligheder for at flytte hjemmefra efter efterskolen – eller andre ting, du ønsker svar på.Hvis du ikke kan finde nummeret – kan du ringe til os på tlf. 116 111, så hjælper vi med at finde det.

Som sagt, så synes jeg du er helt utrolig sej fordi du fandt modet til at skrive til os.  Askepot var også sej ligesom dig og fandt modet til at gøre noget ved sin situation. Så hold fast i dit mod og brug det til at få snakket med en voksen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.