Brev
Jeg kan ikke mere
Hej…
Jeg kan ikke mere. Mit liv er en løgn.
Jeg hader ham, vi kan kalde ham S. (Min mors mand) hun tror jeg elsker ham og at jeg betegner han som far. Men nej.
Det er over et år siden nu at han gjorde det sidst. Jeg skammer mig, kunne jeg havde gjordt mer’ modstand? Bærer jeg en del af skylden?
Første gang var mere en 4 år siden cirka.. Jeg vidste ikke det var forkert. Jeg var ikke ret gammel. Men jeg ved det nu. Og han ved at det er forkert. Men han lader som ingenting.
Jeg skader mig selv
tror jeg er ved at få en despression.
Jeg kan ikke mere.
Ingen kender mig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Når børn udsættes for seksuelle overgreb af voksne, er det ALDRIG deres skyld. At udsætte børn for overgreb er ulovligt, og det er altid den voksnes ansvar. Den voksne ved også, at det er forkert. Det kan være svært for børn, at vide, at det er forkert, for de stoler ofte på, at det de voksne gør eller siger, er rigtigt eller ’normalt’. Men det er det ikke altid. Den voksne kan også sige, at barnet selv ville eller selv var skyld i det. Det er kun den voksne, der har skylden og ansvaret!
Jeg ved, at der er mange børn og unge, der ligesom du skammer sig, og tænker på, om de kunne have gjort mere modstand eller om de bærer en del af skylden. Men det er der ingen børn, der gør. Når man bliver udsat for et overgreb, forsøger man at klare sig, og beskytte sig selv, så godt man kan, mens det står på. Det kan man gøre på mange forskellige måder, og det er det bedste man kan gøre.
At blive udsat for et overgreb er meget ødelæggende. Det er derfor helt forståeligt, at du har en oplevelse af, at du ikke kan mere, er begyndt at skade dig selv og føler dig deprimeret. Det er vigtigt, at du får noget hjælp, og det er SÅ godt, at du har skrevet til brevkassen for at få det. Vi vil gøre alt hvad vi kan, for at hjælpe dig.
Det er også vigtigt, at de overgreb S (din mors mand) har udsat dig for, stopper! For at han stopper, tror jeg, at der skal andre voksne til at hjælpe. Det kan være en lærer eller en anden voksen, der er på din side og hjælper dig med at få kontakt til myndighederne, fx kommunen og politiet. Så de kan passe på dig og sørge for, at du ikke udsættes for overgreb igen - også selvom det sidst er sket for et år siden.
Du kan få en bisidder fra BørneTelefonen. En bisidder er en voksen fra BørneTelefonen, du kan snakke med om det, der er sket og det du ønsker hjælp til. Bisidderen kender loven og sikre at dine rettigeheder overholdes, og går med dig til møder. Du kan enten ringe til os på 116111, så giver vi bisidderen besked om, at du har brug for hjælp. Du kan også ringe direkte til bisidderne og få en snak om det, du har været igennem og sørge for, at du får den hjælp, du har ret til, for at få det godt igen. For det skal du nok få – du har allerede taget første skridt ved at skrive til Brevkassen. Det er rigtig godt!
Du er meget velkommen på 116111, så vi kan hjælpe dig.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen